ماریجوانا توسط اسپیس‌ایکس به فضا منتقل می‌شود!

0 235

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک (Elon Musk)، قصد دارد گیاه ماریجوانا را در بیستمین مأموریت فضایی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد. ماسک در سپتامبر۲۰۱۸ حین انجام مصاحبه‌ای در یک پادکست اینترنتی اقدام به مصرف «گل» کرد که حاشیه‌های فراوانی برای خودش و شرکت‌های متبوعش به همراه داشت؛ از جمله اینکه ناسا به این دلیل که طرف قرارداد مستقیم با اسپیس‌ایکس بود، درخواست کرد قوانین اجرایی در کارخانه‌های ایلان ماسک بازنگری و بررسی شوند و هرگونه استعمال این ماده در محیط کار ممنوع گردد. اکنون اما به‌نظر می‌رسد که زمان انجام مأموریت مورد علاقه ایلان ماسک به زودی فرا خواهد رسید.

یک شرکت علوم زیست‌شناسی موسوم به فرانت رنج بایوساینس (Front Range Biosciences) که شاهدانه، قهوه و سایر دانه‌های باارزش را رشد می‌دهد، یک استارت‌آپ به‌نام اسپیس سلز (Space Cells) و همچنین دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) به‌منظور ارسال حدود ۴۸۰ ظرف کوچک آزمایشگاهی رشد این دانه‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی با یکدیگر مشارکت می‌کنند.

آن‌ها قصد دارند با کمک حامل فضایی اسپیس‌ایکس، ماریجوانا را که یک گیاه تجاری محسوب می‌شود در مارس۲۰۲۰ طی مأموریتی به نام اسپیس‌ایکس سی‌.آر‌.اس۲۰ (SpaceX CRS-20) به ایستگاه مذکور بفرستند. البته دلیل این کار قطعا فراهم کردن مقدمات نشئه کردن فضانوردان نیست! و در واقع اهداف آزمایشی و علمی پشت آن است.

ظرف کشت شاهدانه به مدت ۳۰ روز در فضا باقی خواهد ماند؛ پس از‌ آن به زمین بازگردانده می‌شود و تحقیقات شرکت فرانت رنج بایوساینس روی نمونه‌ها آغاز خواهد شد تا هرگونه تغییر در ژن‌های گیاه متأثر از شرایط ریزگرانش و قرار گرفتن تحت تابش اشعه‌های کیهانی مشخص شود.

دکتر جاناتان وات (Jonathan Vaught)‌، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فرانت رنج بایوساینس، می‌گوید: «این اولین بار است که تحقیق در مورد تأثیر ریزگرانش و سفر فضایی بر روی شاهدانه و قهوه صورت می‌گیرد. نظریه‌هایی وجود دارد مبنی براینکه گیاهان در فضا دچار جهش می‌شوند؛ اکنون این مأموریت فرصتی برای آزمودن نظریه‌های مذکور به‌شمار می‌رود و پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه این آزمایش‌ها به ایجاد برنامه‌های کاربردی جدید تجاری منجر خواهد شد یا خیر.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14503
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها