معرفی مرکز ترویج فضایی و موشکی ایالات متحده

0 875

مرکز فضایی و موشکی آمریکا (U.S. Space & Rocket Center) که در شهر هانتسویل (Huntsville) واقع در ایالت آلاباما (Alabama) قرار دارد، مکانی است که داستان مسابقه فضایی شوروی و آمریکا را با جزئیات کامل نمایش می‌دهد. این مرکز، از جاذبه‌های توریستی فضایی در ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۷۰ درست بعد از فرود سفینه آپولو ۱۲ (Apollo 12)، دومین مأموریت سرنشین‌دار ناسا به ماه افتتاح شد.

مرکز مذکور شامل دستاوردهای فضایی ناسا، موزه آثار فضایی، کمپ فضایی، نمایشگاه علوم، نمایشگاه شاتل‌ها (Shuttle)، نمایشگاه برنامه آپولو و نمایشگاه هواپیماها، موشک‌های فضایی و نظامی است. اگر دوست دارید به همه بخش‌های موزه بروید باید یک روز کامل را برای بازدید اختصاص دهید. مرکز فضایی و موشکی آمریکا برای تمام رده‌های سنی برنامه‌ها و نمایشگاه‌های جذابی دارد.

پارک موشک

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین قسمت مرکز، نمایشگاه پارک موشک‌ها است که در محوطه بیرونی قرار گرفته و به راحتی از بزرگراه نیز می‌توان موشک‌های غول‌پیکر را که در اندازه واقعی ساخته شده‌اند، مشاهده نمود. در این پارک موشکی، یک زمین بازی برای بچه‌ها و خانواده‌ها وجود دارد. منطقه جالب دیگر پارک، زمینی است شبیه به سطح ماه دارای گودال‌های برخوردی بازسازی شده و حتی یک ماه‌نشین در اندازه واقعی در آنجا در معرض دید عموم قرار دارد.

سالن ساترن ۵ (Saturn V)

اینجا در واقع قلب موزه و راوی داستان گذشته، حال و آینده موشکی آمریکا است. نمونه یکی از سه موشک تاریخی ساترن ۵ استفاده شده در مأموریت‌های آپولو در این نمایشگاه قرار دارد. زمانی که در سالن نمایشگاه قدم می‌زنید از دیدن عظمت موشک مذکور حیرت‌زده خواهید شد. این موشک ۱۱۰ متری، برای انتقال فضاپیماهای آپولو به کره ماه طراحی و ساخته شد.

در بخش دیگری از سالن، رایانه‌ای ابتدایی را خواهید دید که داخل کپسول آپولو ۱۶ قرار داشت و پرتاب ساترن ۵ را کنترل می‌نمود. همچنین اتاقکی که برای قرنطینه فضانوردانی که در مأموریت‌های فضایی آپولو بیمار می‌شدند در معرض نمایش است.

اردوگاه‌های فضایی

دو اردوگاه فضایی این موزه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند درمورد پروازهای فضایی و حمل و نقل هوایی اطلاعات بیشتری کسب کنند. بازدیدکنندگان در اردوگاه فضایی ایالات متحده با استفاده از شبیه‌سازها، سخنرانی‌ها و تمرین‌های آموزشی، با اهمیت برنامه‌های فضایی، علوم ریاضی، مهندسی و رباتیک به طور اجمالی آشنا می‌شوند. این اردوگاه شامل چالش‌های هوانوردی توسط شبیه‌سازها و تمرینات و همچنین پرواز با جنگنده‌های نظامی می‌شود. گفتنی است هر دو اردوگاه برای کودکان، بزرگسالان و شرکت‌کنندگان نابینا و ناشنوا، برنامه‌های آموزشی مرتبط ارائه می‌دهند.

شبیه‌سازها

در این مرکز شبیه‌سازهای پرتابه ماه، شتاب‌دهنده نیروی جاذبه، دیوار کوهنوردی مریخ، منطقه تخلیه انرژی کیهانی ویژه کودکان (جایی که کودکان، انجام مأموریت در ایستگاه فضایی را تجربه خواهند کرد)، کودکان فضایی (مکانی برای جستجو و اکتشاف در مریخ)، ایستگاه بازی مریخ (بخشی که شبیه به سیاره سرخ مریخ است و کودکان در آن بازی می‌کنند) و هایپرشیپ (Hypership) که یک شبیه‌ساز مبتنی بر حرکت است برای استفاده بازدیدکنندگان وجود دارد.

نمایش فیلم و مستند

در پلانتاریوم مرکز، فیلم‌های تمام گنبدی با موضوعات منظومه شمسی، زندگی ستارگان، مأموریت‌های فضایی و آسمان فصل و در سالن تئاتر نشنال‌جئوگرافیک، فیلم‌ها و مستندهای سه‌بعدی درباره ماموریت آپولو ۱۱ و کاوش‌های فضایی انسان در منظومه شمسی و فراتر از آن نمایش داده می‌شود.

تور اتوبوس

شما می‌توانید توسط اتوبوس‌های ناسا از مرکز پروازهای فضایی مارشال (NASA Marshall Space Flight Center) بازدید نمایید. در مرکز یادشده با آزمون‌های پیش از پرتاب مأموریت‌های فضایی و آزمایش‌های تحقیق و توسعه پیشرانه آشنا می‌شوید.

مارز گریل

اینجا در واقع مکانی برای استراحت و سفارش نوشیدنی و غذاهایی است که در آشپزحانه مرکز تهیه می‌شود.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، مقاله مرکز ماکییف روسیه از موشک‌سازی تا توسعه ماهواره‌برهای هواپرتاب را نیز بخوانید.

منبع rocketcenter
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14483
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها