اوج بارش شهابی جوزایی در اواخر آذر۹۸ را از دست ندهید

0 1,228

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند اوج بارش شهابی جوزایی (Geminids) را در اواخر آذر۹۸ مشاهده کنند. اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، با حضور در نواحی مناسب می‌توان، در اوج این بارش، شاهد عبور ۱۰۰ شهاب‌سنگ در ساعت بود. گفتنی است برای رصد با کیفیت این بارش شهابی، درخشان نبودن بیش از حد ماه یک شرط اساسی محسوب می‌شود؛ چراکه اگر درخشش ماه پرنور باشد، برای رصد بارش شهابی جوزایی با مشکل مواجه خواهیم شد.

زمان به اوج رسیدن بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی جوزایی به صورت هر ساله اتفاق می‌افتد و به عنوان یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی دنیا محسوب می‌شود. این بارش شهابی که از ۱۶آذر۹۸ آغاز می‌گردد، در ۲۳‌آذر به اوج خواهد رسید و انتظار می‌رود ۲۷ آذر به پایان برسد. گفتنی است عامل ایجاد بسیاری از بارش‌های شهابی، ستاره‌های دنباله‌دار هستند، اما منشأ بارش شهابی مذکور، سیارک‌ها می‌باشند. با توجه به اینکه قطر این سیارک‌ها زیاد است، بارش شهابی جوزایی نیز دارای درخشندگی زیادی است.

سیارک‌هایی که منشأ این بارش هستند، هنگامی که به جو کره زمین وارد می‌شوند بعضاً دارای سرعتی تا ۲۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت خواهند بود که البته به دلیل شدت گرمایی که در ورود به جو به وجود می‌آید، نابود می‌شوند. گفتنی است بسیاری از سیارک‌های منظومه شمسی بین سیاره مریخ و مشتری قرار دارند و برخی از آن‌ها دارای وزنی برابر با ۶۰ تن می‌باشند. مواد تشکیل‌دهنده این سیارک‌ها نیز اکسیژن، نیکل، سیلیکون و انواع فلزات است.

منبع گجت نیوز