امکان تست سلول‌های خورشیدی با کاربرد در ماهواره‌ها در کشور فراهم شد

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس به نام تاتماکو، دستگاهی برای تست نوعی از سلول‌های خورشیدی با کاربرد در طراحی و ساخت ماهواره‌ها عرضه کرده‌اند که قادر است عملکرد و میزان بازده این سلول‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

افشین اصلیان، مجری طرح، دستگاه تست سلول‌های خورشیدی مولتی جانکشن (Multi junction) را از دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: «سلول‌های خورشیدی که در ساخت ماهواره‌ها استفاده می‌شود، باید دارای بالاترین سطح از بازدهی باشند؛ از این رو در ماهواره‌ها از سلول‌های خورشیدی خاصی با عنوان مولتی جانکشن استفاده می‌شود.» وی خاطر نشان کرد: «این سلول‌ها بر روی بدنه ماهواره‌ها و یا بر روی بالک‌های بازشونده نصب می‌شوند و انرژی مورد نیاز ماهواره‌ها را تأمین می‌نمایند.»

لازم به توضیح است سلول خورشیدی مولتی جانکشن، نوعی از سلول‌های خورشیدی است که اتصال‌های p-n (اتصال یک نیمه‌رسانای مثبت با یک نیمه‌رسانای منفی) متعددی دارد و هر یک از این اتصال‌ها از مواد نیمه رسانای متفاوتی ساخته شده است. ایده مولتی جانکشن اغلب برای کاربردهای فضایی استفاده می‌شود؛ در این موارد، بازده بالا، مهم‌تر از قیمت تمام‌شده‌ سلول خورشیدی است.

اصلیان با بیان اینکه این سلول‌های خورشیدی از خارج به کشور وارد می‌شوند، اظهار کرد: «از آنجایی که این سلول‌ها وارداتی هستند، قبل از بهره‌برداری از آن‌ها در پروژه‌های ماهواره‌ای باید مورد تست و ارزیابی قرار گیرند تا میزان صحت عملکرد آن‌ها اثبات شود.» این محقق همچنین یادآور شد: «این سلول‌ها علاوه بر ماهواره‌ها در سامانه‌های خورشیدی متمرکز استفاده می‌شود و این دستگاه قادر به تست سلول‌های خورشیدی برای کاربردهای مختلف است.»