کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید که سه کوتوله سرخ سطح آن را می‌سوزانند

0 810

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، از کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید در فاصله ۲۲ سال نوری از زمین خبر داد. این سیاره توسط تلسکوپ فضایی تِس (TESS) کشف شده و LTT 1445Ab نام گرفته است.

تیمی از اخترشناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد (Harvard Center for Astrophysics) با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی تِس این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند. اخترشناسان می‌گویند این سیاره احتمالاً یک سیاره سنگی است و با سرعت بسیار زیادی به دور ستاره نزدیک خود می‌چرخد؛ به طوری که در مدت تنها ۵ روز حول این ستاره گردش می‌کند.

سیاره LTT 1445Ab فاصله بسیار کمی با ستاره مادر خود داشته و دانشمندان تخمین می‌زنند سطح این سیاره بسیار سوزان بوده و دمایی در حدود ۳۲۰ درجه فارنهایت (۱۶۰ درجه سلسیوس) داشته باشد که با دمای درون فر اجاق برابری می‌کند.

علاوه بر سیاره مذکور، دو ستاره دیگر نیز در فاصله‌ای نسبتاً دور از این سیاره قرار گرفته و به دور هم می‌چرخند؛ این بدان معنی است که سیاره LTT 1445Ab جزوی از یک سامانه سه ستاره‌ای است. ناسا اعلام کرده هر سه ستاره در این سامانه، کوتوله سرخ هستند. کوتوله‌های سرخ دمای پایین‌تری نسبت به ستاره‌های زرد مانند خورشید داشته ولی مدت زمان طولانی‌تری به درخشش خود ادامه می‌دهند.

سیاره LTT 1445Ab دومین سیاره شناخته شده در نزدیکی زمین است که از مجاور ستاره مادر خود گذر کرده و در تابش نور آن اختلال جزئی ایجاد می‌نماید. تلسکوپ فضایی تِس طوری طراحی شده تا سیاراتی را که از مقابل ستاره مادر خود گذر می کنند، شناسایی کند.

نزدیک ترین سیاره به زمین که از مقابل ستاره نزدیک خود گذر می کند HD 219134 bc نام داشته که ۲۱ سال نوری از زمین فاصله دارد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13791
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها