هشت انفجار رادیویی اسرارآمیز در اعماق فضا کشف شد

محققان موفق به کشف هشت انفجار جدید رادیویی اسرارآمیز در اعماق فضا شدند؛ این موفقیت می‌تواند به کشف منشاء این انفجارها کمک کند. این سیگنال‌های جدید که با استفاده از تلسکوپ رادیویی کانادایی چایم (CHIME) کشف شدند، مجموعه داده‌های گسترده‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که در نهایت امیدوارند به مشخص کردن منشا آن‌ها کمک کند.

با این کشف تعداد سیگنال انفجارهای تکرار شونده رادیویی به ۱۱ عدد رسیده است. یافته‌های جدید علاوه بر افزایش داده‌های موجود برای ستاره‌شناسان، برای شناسایی این نوع انفجارهای رادیویی نیز مهم هستند. بر خلاف سیگنال‌های یک‌طرفه که تنها یک‌بار مشاهده می‌شوند، سیگنال‌های تکراری را می‌توان برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری مورد مطالعه قرار داد. ردیابی منشاء سیگنال‌های یک‌طرفه به دلیل ماهیت زودگذر آن‌ها کار بسیار دشواری است ولی غیرممکن هم نیست.

محققان مدتی پیش در یک موفقیت بی‌سابقه توانستند یک انفجار یک‌طرفه رادیویی را به سمت منشاء آن ردیابی کنند. گروهی از محققان به ریاست استرالیایی‌ها که تصدی تلسکوپ جمینی سوث (Gemini South) در شیلی را بر عهده دارند، این سیگنال را در کهکشانی ردیابی کردند که تقریبا در فاصله ۳.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

ویکرام راوی (Vikram Ravi) اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد اسمیتسونین (Harvard-Smithsonian) پیش‌تر در مقاله‌ای نوشته بود: «تمام انفجارهای رادیویی به واقع می‌توانند تکرار شوند اما در فرکانس‌هایی که پیش از این شناسایی نشده‌اند.»

منبع خبرگزاری ایرنا