آمازون به دنبال اخذ مجوز برای پرتاب بیش از سه هزار ماهواره به فضا

0 567

شرکت آمازون (Amazon) اخیراً در حال اخذ مجوز از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای پرتاب ۳۲۳۶ ماهواره به فضا است. پرتاب این ماهواره‌ها جزئی از پروژه کویپر (Project Kuiper) است. ماهواره‌های مذکور در ۹۸ صفحه مداری گروه‌بندی خواهند شد و ۳۶۶ تا ۳۹۱ مایل (۵۸۹ تا ۶۲۹ کیلومتر) از سطح زمین فاصله خواهند داشت. کویپر یک طرح بلندمدت برای ایجاد منظومه‌ای از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین است که امکان اتصال به اینترنت با سرعت بالا را برای بسیاری از نقاط زمین به ویژه جوامع دورافتاده و محروم از این فناوری فراهم می‌آورد.

بنا به گفته این شرکت اگر این پروژه عملیاتی شود ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان می‌توانند به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند که البته لازم به ذکر است این امکان در تمام جهان فراهم نخواهد شد. به طور مثال بخش‌هایی از آلاسکا از این اینترنت بی‌بهره خواهند ماند. طی چند ماه گذشته آمازون مذاکراتی را با کمیسیون ارتباطات فدرال داشته است که گویی اکنون آن‌ها موافقت کرده و این شرکت در حال اخذ مجوز است.

طی این پروژه آمازون قصد دارد از فناوری‌های ویژه‌ای مانند فرکانس‌های باند کا (Ka-band) و فناوری‌های ضد تداخل‌ (anti-interference) برای بهبود خدمات اینترنت خود استفاده کند. بنابر گزارش‌ها این ماهواره‌ها حدود ۱۰ سال در مدار قرار خواهند گرفت؛ البته هنوز مشخص نیست که طی این چند سال آیا ارتباطشان با زمین برقرار خواهد ماند یا خیر.

آمازون در حال حاضر زمان دقیقی را برای پرتاب این ماهواره‌ها تعیین نکرده است. شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) نیز چندی پیش ۶۰ ماهواره اینترنتی موسوم به استارلینک (Starlink) را به فضا فرستاد. ماهواره‌های استارلینک بخشی از برنامه اسپیس‌ایکس برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13443
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها