طرحی برای ایستگاه فضایی گردشگری چرخان در مدار ماه

0 959

بنیاد گیت‌وی (Gateway Foundation) از طرحی برای ساخت برای ایستگاه فضایی گردشگری چرخان در مدار ماه رونمایی کرده است. این طرح ایستگاه فضایی چرخان فون براون (Von Braun Rotating Space Station) نام گرفته است. شکل ظاهری این ایستگاه فضایی درست مانند آن چیزی است که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود. این ایستگاه فضایی به یک چرخ فلک بزرگ شبیه است که گرداگرد حلقه بیرونی آن ماژول‌های سکونتی وجود دارد.

ایده استفاده از فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی چرخان برای ایجاد جاذبه مصنوعی با نیروی گریز از مرکز حاصل از گردش را ورنر فون بروان (Wernher von Braun) مطرح کرد. با تغییر سرعت چرخش ایستگاه فضایی به دور خودش متناسب با نیاز جاذبه می‌توان مقدار جاذبه احساس شده گردشگران یا فضانوردان را کنترل کرد. به دلیل همین امکان این ایستگاه می‌تواند علاوه بر مقاصد گردشگری برای پژوهش‌های اثر ریزگرانش به کار رود.


در بخش مرکزی این ایستگاه فضایی قسمتی برای پهلوگیری فضاپیماها در نظر گرفته شده است. چهار آسانسور برای انتقال افراد و بار از بخش مرکزی به حلقه چرخان بیرونی در نظر گرفته شده است. هر کدام از ماژول‌های سکونتی این ایستگاه فضایی مسیری برای خروج به سمت فضاپیماهایی که برای تخلیه اضطراری و سریع در نظر گرفته شده دارد. این طرح حاصل فکر جان بلینکو (John Blincow) خلبان سابق شرکت بوئینگ (Boeing) و تام اسپیلکر(Tom Spilker) معمار بازنشسته آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) زیرمجموعه ناسا (NASA) است.

بنیاد گیت‌وی تصمیم دارد این ایستگاه را با استفاده از ماژول‌ها و اجزای پیش‌ساخته در مدار بسازد. ممکن است فضانوردان با انجام راه‌پیمایی‌های فضایی عملیات ساخت را انجام دهند و یا این کار با ابزارهای رباتیک انجام شود. بنیاد گیت‌وی می‌خواهد ماژول‌های سکونتی حلقه بیرونی این ایستگاه فضایی چرخان را به مشتریانی مانند سازمان‌های فضایی کشورها، شرکت‌های فضایی خصوصی و افرادی که توانایی مالی برای خرید اقامتگاهی در فضا دارند بفروشد. همچنین هتل‌های مجلل برای گردشگری فضایی می‌تواند در ماژول‌های این ایستگاه راه‌اندازی شود.

ایستگاه فضایی چرخان فون براون طرحی بسیار جاه‌طلبانه است که برای ساخت به بودجه بسیار کلانی نیاز دارد. برای این که تصوری از هزینه کلان این طرح داشته باشیم باید توجه داشت ساخت ایستگاه فضایی و بین‌المللی که سازه‌ای غیر چرخان و بسیار ساده‌تر است و نگاهداری این ایستگاه بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه برداشته است. برای تأمین هزینه این پروژه بنیاد گیت‌وی به فکر استفاده از صنعت بخت‌آزمایی (لاتاری) افتاده است. در سال ۲۰۱۸ درآمد لاتاری در ایالات‌متحده ۷۰ میلیارد دلار و در کل جهان ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی دو برابر هزینه‌ای که برای ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی لازم است. بنیاد گیت‌وی می‌خواهد یک لاتاری فضایی برگزار کند که علاوه بر جایزه نقدی جایزه  سفر به فضا در آن در نظر گرفته شود و امیدوار است درآمد حاصل از آن برای شروع پروژه کافی باشد.


منبع newatlas
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12935
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها