بیدار شدن ویروس‌های خفته در مأموریت‌های فضایی

0 182
مطالعات جدید محققان ناسا (NASA) نشان می‌دهد‌ ویروس‌های هرپس (تب‌خال) غیرفعال یا به‌اصطلاح خفته در نیمی از خدمه مأموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و شاتل فضایی، پس از شروع مأموریت و سفر به فضا، مجدداً فعال می‌شود.
گرچه بسیاری از این ویروس‌ها علائم کم و غیر جدی را نشان می‌دهند ولی می‌توانند یک تهدید جدی برای مسافران فضایی و خدمه ایستگاه‌های فضایی باشند.
محققان در طی سفرهای فضایی به مدت هفته‌ها و ماه‌ها در معرض تابش‌های کیهانی و میکرو گرانش قرار دارند‌ و ازاین‌رو خطرات بسیاری ازجمله کاهش تراکم استخوانی، بیماری‌های قلبی، کاهش قدرت باروری و مشکلات جسمی دیگر سلامتی فضانوردان را تهدید می‌کند، علاوه بر مشکلات جسمی، ‌فضانوردان به دلیل استرس زیاد، ‌تنهایی و انزوا، محصور شدن در فضاپیما و اختلال در چرخه خواب در معرض مشکلات روحی مختلفی قرار دارند. به همین دلیل محققان در تلاش‌اند تا آسیب‌های وارده به فضانوردان را تا حد ممکن کاهش دهند. 
به این منظور نمونه بزاق،‌ خون و ادرار فضانوردان قبل از شروع سفر، در حین سفر و پس از پایان سفر بررسی دقیق می‌شود.
این مطالعه نشان می‌دهد با شروع سفر سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند. سلول‌هایی که سرکوب‌شده‌اند، نمی‌توانند ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا را حذف کنند و ازاین‌رو فضانوردان مستعد بیماری‌هایی از قبیل آلودگی به ویروس می‌شوند. بنابراین بسیاری از ویروس‌های خفته و غیرفعال مجدداً فعال می‌شوند. مطالعات گسترده‌ای در زمینه حفظ سلامت فضانوردان آغازشده که نتایج بسیار باارزشی نیز برای سلامت افراد روی زمین به همراه داشته است. توسعه فناوری‌های سفرهای فضایی ازجمله تشخیص سریع و دقیق بیماری‌ها با استفاده از نمونه بزاق ازجمله مواردی هستند که در کلینیک‌های مختلف و برای تمام افراد قابل‌استفاده هستند. 
منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12687
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها