اخترشناسان لحظه جالب برخورد جرم فضایی با ماه را شکار کردند

ستاره شناسان هنگام ماه‌گرفتگی هفته گذشته لحظه جالب برخورد صخره‌ای از یک ستاره دنباله‌دار با سطح ماه را شکار کردند.
ستاره شناسان موفق شدند صحنه‌ای جالب از برخورد تکه‌ای از یک ستاره دنباله‌دار با سطح ماه را شکار کنند.
نکته جالب‌تر درباره این برخورد که به‌صورت یک انفجار لحظه‌ای دیده شد، این است که شکار این لحظه هنگام رصد ماه گرفتی که سه روز پیش روی داد ، اتفاق افتاده است.
خوزه ماریا مادیه‌دو (Jose Maria Madiedo) اخترفیزیک شناس دانشگاه هوئه لا (University of Huelva) در اسپانیا گفت که در هنگام کامل شدن ماه‌گرفتگی روز دوشنبه صخره‌ای از یک ستاره دنباله‌دار با سطح ماه برخورد کرد.
این جرم که ۱۰کیلوگرم وزن و ۳۰سانتی‌متر قطر داشت، با سرعتی برابر با ۱۷کیلومتر در ثانیه به سطح ماه برخورد.
به گفته مادیه‌دو ، نظارت بر پدیده‌های ماه معمولاً ۵روز پیش و پس از ماه نو انجام می‌شود تا انفجارهای حاصل از برخورد اجسام فضایی به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد اما این هفته به دلیل ماه‌گرفتگی فرصت بیشتری برای رصد این پدیده‌ها وجود داشت.
برخی دیگر از کسانی که ماه گرفتی این هفته را رصد کرده‌اند، می‌گویند که انفجار دیگری در سطح روشن ماه روی‌داده اما به‌خوبی قابل‌مشاهده نبوده است.
ماه‌گرفتگی این هفته هم‌زمان از شمال تا جنوب آمریکا، غرب اروپا ازجمله انگلیس و شمال آفریقا از ساعت ۲:۳۵دقیقه بامداد دوشنبه به‌وقت گرینویچ آغاز و ساعت ۷:۴۵دقیقه صبح پایان یافت.
این پدیده در ایران از بامداد دوشنبه یکم بهمن شروع و به‌صورت نیم‌سایه ،جزئی، قابل‌مشاهده بود؛ لحظه ورود ماه به نیم‌سایه زمین ساعت ۶ و ۶دقیقه و ۳۰ثانیه بامداد یکم بهمن‌ماه در آسمان ایران بود.
منبع خبرگزاری ایرنا