کشف جهان‌های آبی احتمالِ یافتن حیات را افزایش می‌دهد

دانشمندان دانشگاه هاروارد می‌گویند که یکی از سه سیارۀ فراخورشیدی که تاکنون کشف‌شده بیشتر از زمین آب‌دارند. این امر حاکی از آن است که آن‌ها نیز درست همانند سیاره‌ی زمین می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند.
به‌ویژه ۳۵درصد از سیارات فراخورشیدی در اندازه‌ی بزرگ‌تر از زمین مملو از آب هستند و ۵۰درصد از وزن آن‌ها از مایع بدون رنگ تشکیل‌شده است. در مقایسه، وزن زمین تنها متشکل از ۰.۰۲آب است. این تیم بر این باور است که این سیارات فراخورشیدی که اکنون جهان‌های آبی نامیده می‌شوند همانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون تشکیل‌شده‌اند. ازآنجایی‌که آن‌ها دو تا چهار برابر بزرگ‌تر از زمین هستند، به گفته‌ی دانشمندان می‌توانند بهترین شانس پشتیبانی از حیات جدید را فراهم کنند.
جهان‌های آبی
این دانشمندان در مطالعه‌شان که در اجلاس گلدسمیت (Goldschmidt) در بوستون در ۱۷اوت۲۰۱۸ ارائه شد از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا و مأموریت گایا (Gaia mission) استفاده کردند. گروه متخصصان بین‌المللی سیارات فراخورشیدی را ازلحاظ اندازه‌گیری‌های جرم و شعاع تجزیه‌وتحلیل کردند. سپس این گروه یک مدل کلی از ساختار داخلی سیارات فراخورشید ارائه داد.
این مدل نشان داد که این سیارات فراخورشیدی با شعاع تقریبی ۱.۵برابر شعاع زمین شامل سیارات سنگی است که پنج برابر جرم زمین رادارند. از طرف دیگر، سیارات فراخورشیدی که تقریب ۲.۵برابر شعاع زمین رادارند و جرم آن‌ها حدود ۱۰برابر زمین است به گروهی تعلق دارند که جهان‌های آبی نامیده می‌شوند.

سیارات فراخورشیدی
سیارات فراخورشیدی در اوایل سال۱۹۹۲ کشف شدند که در اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش بودند. تا به امروز، دانشمندان ۴۰۰۰سیاره‌ی فراخورشیدی را تأیید و داوطلب کردند و علاقه به این موضوع که آیا آن‌ها برای توسعه یا پشتیبانی از حیات مناسب‌اند بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرد.
ناسا تعداد سیارات فراخورشیدی تأییدشده را ۳۷۰۰عدد معرفی کرد. ناسا اعلام کرد که ممکن است تعداد بیشتری از آن‌ها وجود داشته باشد، حتی ده‌ها هزار عدد. همچنین با توسعه‌ی تلسکوپ‌های فضایی رباتیک و پیشرفته‌تر ممکن است تعداد بیشتری از آن‌ها کشف شود. هدف مأموریت جدید تِس (TESS) ناسا کشف تعداد بیشتری سیارۀ فراخورشیدی است. از طرف دیگر، تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) ناسا قصد دارد جو این سیارات فرازمینی را بررسی کند.

منبع بیگ بنگ