آخرین مهلت زنده ماندن کاوشگر فرصت اعلام شد

0 584

ناسا مهلتی برای دریافت پاسخ از کاوشگر فرصت خود تعیین کرده است و اگر تا پایان ژانویه پاسخی از کاوشگر دریافت نشود، مأموریت آن تمام می‌شود.
ناسا  مهلتی برای احیای کاوشگر فرصت (Opportunity) مریخ تعیین کرده است. این کاوشگر اکنون ماه‌هاست در سکوت است و با تندبادهای گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند. حال‌آنکه برخی دانشمندان آشنا با پروژه، معتقدند این مهلت عادلانه نیست.
کاوشگر فرصت در سال۲۰۰۳میلادی پرتاب شد و در ژانویه۲۰۰۴ به مریخ رسید. از آن زمان تا ۱۰ژوئن امسال مشغول ارسال اطلاعات بود اما در این تاریخ تندباد سهمگین گردوغبار در مریخ  سبب شد پنل های خورشیدی دستگاه نتوانند به انرژی موردنیاز دست یابند.   
به‌هرحال تندباد مریخ در حال افول است و محققان امیدوارند این کاوشگر در مدت‌زمان کافی بتواند به برق موردنیاز دست‌یافته و فعالیت خود را از سر گیرد.
طبق برنامه‌ریزی ناسا، نخست محققان منتظر می‌مانند تا تائو (tau) به کمتر از ۱.۵ برسد. تائو مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان غبار در هوا است و بیشترین مقدار آن در زمان تندباد به ۱۰ می‌رسد. در مرحله بعد آن‌ها بازه زمانی ۴۵روزه را آغاز می‌کنند که طی آن دستوراتی برای کاوشگر ارسال و آن را مجبور به پاسخگویی می‌کند.
درنهایت اگر سکوت کاوشگر ادامه یابد، محققان به آنتن‌های رصد مریخ گوش می‌کنند تا سیگنال‌هایی از کاوشگر دریافت کنند. این مرحله تا پایان ژانویه۲۰۱۹ ادامه می‌یابد.  
در پایان ماه ژانویه مهلت کاوشگر تمام می‌شود و مأموریت اکتشاف مریخ (Mars Exploration Rovers) که در اصل شامل کاوشگر فرصت و کاوشگر اسپریت (Spirit) که خواهر او نامیده می‌شد، نیز تمام می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10962
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها