باید و نبایدهای زندگی انسان روی مریخ

0 877

 شرکت اسپیس ایکس ( SpaceX) که برنامه اعزام انسان به کره ماه را در برنامه‌های خود دارد، با برگزاری یک کارگاه بایدها و نبایدهای این مأموریت مهم را بررسی کرد. به نقل از بیزینس اینسایدر(Business Insider)، شرکت هوافضایی اسپیس ایکس ( SpaceX) که توسط الون ماسک (Elon Musk) تأسیس‌شده است، در هفته گذشته کنفرانسی هدف‌دار در کلرادو (Colorado) برگزار کرد تا بررسی‌هایی را برای امکان اعزام انسان به مریخ انجام دهد.
اسپیس ایکس در این کارگاه برای حدود ۶۰ محقق و مهندس دعوت‌نامه ارسال کرد و از آن‌ها درخواست کرد که رویدادهای کارگاه را به بیرون منتقل نکنند و محرمانه باقی بماند.
مدیران برنامه اکتشافات مریخ ناسا نیز در این کارگاه حضور داشتند.
افرادی که در این جلسه حضور داشتند، در مورد چگونگی امکان سفر به مریخ به گفت‌وگو پرداختند.
شاید بتوان گفت که این کارگاه، اولین جلسه‌ای بوده است که با این قدرت، تلاش اسپیس ایکس برای فرود انسان روی مریخ و زندگی روی این سیاره را موردبررسی قرار داده است.
ماسک امیدوار است که زمان اعزام اولین خدمه به مریخ اواسط سال ۲۰۲۰ باشد.
مارشال پورترفیلد( Marshall Porterfield) مدیر سابق بخش فضایی و علوم فیزیک ناسا گفت: «پیش‌ازاین نیز ناسا فناوری‌های ساخت موشک برای فرود روی مریخ را داشته است و چند دهه در تلاش بود تا این مهم میسر شود.»
وی ادامه داد:«مانع اصلی در عدم امکان زندگی انسان روی مریخ، عوامل انسانی است چراکه اگر قرار باشد که انسانی روی مریخ فرود آید، نیازهای تغذیه‌ای و سلامتی وی باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن، زیستگاه آن‌ها نیز باید ساخته شود.»
مأموریت اعزام انسان به مریخ
ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲ میلادی، شرکت اسپیس ایکس را تأسیس کرد. یکی از اهداف وی از راه‌اندازی این شرکت این بود که تصور می‌کرد ناسا هیچ‌گونه برنامه عملی برای اعزام انسان به مریخ ندارد.
از آن زمان تاکنون، شرکت وی ماهواره‌برهای بزرگ و ارزان بسیار زیادی را ساخته است. از اهداف بزرگ این شرکت تلاش برای فراهم کردن شرایطی است که انسان روی کره مریخ زندگی کند.
برای اولین بار ماسک در نظر داشت که در سال ۲۰۱۶ میلادی، به مریخ برسد که در این برنامه، ماهواره‌بر بزرگ  فالکون ( Falcon) را ساخت.
این ماهواره‌بر دارای دو قسمت اصلی است. یک قسمت آن کشتی فضایی بزرگی است که در بالای تقویت‌کننده ماهواره‌بر قرار دارد و قادر به حمل ۱۰۰ نفر به کره مریخ است.
ماسک اظهار کرد: «این شرکت قصد دارد با استفاده از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها، ساخت تأسیساتی را آغاز کند که امکان رشد گیاه در آن وجود داشته باشد.»
پیش از اینکه انسان بتواند روی مریخ زندگی کند، اسپیس ایکس نیاز دارد که چندین ماهواره‌بر فالکون را بسازد تا کشتی‌های فضایی را به مریخ ببرند.
نمونه اولیه اولین کشتی فضایی اسپیس ایکس برای ماهواره‌بر فالکون نیز در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی آزمایش خواهد شد.
اسپیس ایکس برای دستیابی به مریخ نیازمند کمک‌های زیادی است.
برای اینکه اسپیس ایکس بتواند به مریخ دست یابد، به ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.
پیش‌ازاین اسپیس ایکس موفق به کسب جایزه‌ نقدی سه میلیارد دلاری از دولت آمریکا شده است و برای انجام مأموریت‌های فالکون ۹  (Falcon 9 ) و فضاپیمای دراگون ( Dragon) همکاری‌های زیادی را انجام داده است.
ولی مأموریت اعزام انسان به مریخ بسیار بلندپروازنه و خطرناک است.
این در حالی است که ماسک از احتمال شکست این مأموریت نمی‌ترسد. او در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است که احتمال مرگ افراد اعزامی در اولین مأموریت بسیار بالا است و به همین دلیل است که خودش قصد رفتن به این مسافرت را ندارد.
مشکلات بقا روی مریخ
مشکل اصلی زندگی روی مریخ وجود غذا، هوا و آب کافی روی این سیاره است.
کره مریخ به‌طور میانگین ۱۴۰ میلیون مایل از زمین فاصله دارد.
یکی از مقامات اسپیس ایکس گفت: «بر اساس برنامه‌های پیشین ناسا، برای تهیه غذای موردنیاز خدمه مریخ ۱۰ تن غذا لازم است.»
یکی از راه‌های رفع این مشکل، رساندن غذا به مریخ از سالیان قبل از آغاز مأموریت است.
یکی دیگر از مشکلات ویتامین سی است که به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند و ممکن است موجب افزایش پوکی استخوان در میان افراد اعزامی باشد.
علاوه بر آن، آب نیز بسیار سنگین است و فیلترها و ماشین‌آلاتی نیز برای پاک کردن دی اکسید کربن از کشتی فضایی نیاز است.
حال باید دید که باوجود مشکلات و سختی‌های زیاد، رویای زندگی انسان روی مریخ به حقیقت مبدل می‌شود یا خیر!؟

منبع خبرگزاری تابناک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10781
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها