جست‌وجوی حیات در بدنه ایستگاه فضایی بین‌المللی

سیروس بزرو: فضانوردان روسکاسموس (Roscosmos) اولگ آرتمیف (Oleg Artemiev) و سرگئی پروکوپف (Sergei Prokopiev) که اینک در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) زندگی می‌کنند قرار است به یک راهپیمایی فضایی جالب دست بزنند که در جریان آن نمونه‌های داخل یک دستگاه آزمایش‌های زیستی را به نام تست (Test) بردارند تا در جریان بازگشت سایوز ام.اس-8 (Soyuz MS-08) به زمین بازگردانند.
دانشمندان آکادمی علوم روسیه معتقدند برای پاسخ دادن به بسیاری سؤالات مربوط به ریشه‌های حیات باید دید، در شرایط فضای آزاد چگونه میکروارگانیسم‌ها می‌توانند ادامه حیات دهند یا احیاناً رشد کنند. به همین دلیل و برای انجام این آزمایش دستگاهی را طراحی کردند که به‌راحتی توسط یک فضانورد در بدنه خارجی ایستگاه قابل‌نصب باشد. این آزمایش‌ها از سال ۲۰۱۰ با نصب دستگاه‌های نمونه‌گیر بر روی سطح بیرونی ایستگاه آغاز شد که قادر به شناسایی طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم ها بود. به گفته دانشمندان، این دستگاه قادر به جمع‌آوری منحصربه‌فرد ماده‌هایی با دو منشاء زمینی و فرازمینی است و به‌عنوان بخشی از تحقیقات، فضانوردان روسکاسموس در جریان ۱۹ راهپیمایی فضایی، نمونه‌هایی از گردوغبار را از سطح ایستگاه فضایی بین‌المللی جمع‌آوری کرده‌اند. می‌توان گفت تست اولین تحقیقات فضایی با امکان نمونه‌برداری به‌طور منظم از رسوب سطح خارجی ایستگاه برای به دست آوردن نمونه ترکیب شیمیایی و بیولوژیکی گردوغبار کیهانی به‌شمار می‌رود.
در دور جدید، دستگاهی از ماه اوت ۲۰۱۷ در سطح خارجی بخش روسی ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب شد. این دستگاه توسط کارشناسان چند موسسه زیرمجموعه روسکاسموس ازجمله شرکت تولیدات فناوری‌های فضایی انرگیا (Energia)، مرکز ملی تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروب‌شناسی ملی (National Research Center for Epidemiology and Microbiology)، پژوهشگاه بررسی‌های زیست پزشکی (Institute of Biomedical Problems) برای بررسی روی میکروارگانیسم‌ها در فضا طراحی گردید. هدف از این مرحله، انجام یک آزمایش علمی برای مطالعه حفظ و ماندگاری میکروب‌ها در فضای باز طی محدودیت زمانی مشخص است.