کشف ابرزمینی که احتمالا دارای شرایط حیات است

0 2,344

ستاره‌شناسان یک سیاره‌ فراخورشیدی از نوع ابرزمین کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره‌ کوتوله‌ سرخ در فاصله‌ تنها ۳۷ سال نوری از منظومه‌ شمسی می‌چرخد و ممکن است دارای شرایط حیات باشد. این سیاره با نام Ross 508 b جرمی چهار برابر زمین و شعاعی ۱/۸۳ برابر شعاع زمین دارد. جرم ستاره‌ مادر هم ۰/۱۸ جرم خورشید، شعاع آن ۰/۲۱ شعاع خورشید و از ستارگان نوع M است.

این ابرزمین تنها در مدت ۱۰/۸ روز به دور ستاره‌ خود می‌چرخد و حدود ۰/۰۵ واحد نجومی (متوسط فاصله‌ زمین تا خورشید) از آن فاصله دارد. همچنین مدار Ross 508b بیضوی است؛ یعنی همیشه به ستاره‌ مرکزی نزدیک نیست. ناسا در توضیح این کشف می‌گوید: «مدار این سیاره فراخورشیدی، آن را به منطقه‌ قابل سکونت ستاره‌اش وارد و از آن خارج می‌کند. چنین سیاره‌ای ممکن است بتواند آب را روی سطح خود نگه دارد و هدف مهمی برای مشاهده‌های آینده در زمینه‌ مطالعه‌ امکان حیات در اطراف ستارگان کم‌جرم مانند کوتوله‌ نوع M خواهد بود.»

Ross 508 b سومین سیاره‌ای است که پیرامون چنین ستاره‌ کم‌جرمی یافت می‌شود. فاصله متوسط آن از ستاره‌ مادرش تنها یک‌ بیستم فاصله‌ زمین و خورشید است. به گفته‌ اخترشناسان مدار بسیار بیضوی این سیاره، آن را هر ۱۱ روز به کمربند حیات ستاره‌ مادر می‌برد.

ابزار دوپلر فروسرخ تلسکوپ سوبارو

ستاره‌هایی از نوع کوتوله‌ سرخ، نسبتا خنک محسوب می‌شوند و دمایی بین ۲ هزار تا ۳۵۰۰ کلوین دارند. چنین دمای پایینی باعث می‌شود تا در طیف مرئی کم‌نور باشند و اخترشناسان باید آن‌ها را در طیف فروسرخ مطالعه کنند. از این رو مرکز اختربیولوژی (Astrobiology Center) ژاپن یک طیف‌سنج فروسرخ به نام «ابزار دوپلر فروسرخ» (IRD) را روی تلسکوپ سوبارو (Subaru) در هاوایی نصب کرده است.

تلسکوپ سوبارو
تلسکوپ سوبارو

این اولین کشف توسط یک ابزار جدید در تلسکوپ سوبارو محسوب می‌شود و فرصتی را برای بررسی امکان حیات در سیاره‌های اطراف ستارگان نزدیک فراهم می‌کند.

هیروکی هاراکاوا (Hiroki Harakawa)، پژوهشگر اصلی این مطالعه، می‌گوید: «رصدهای فروسرخ پیش از این در تشخیص سیاره‌های کم‌جرم مانند ابرزمین، به اندازه‌ کافی دقیق نبودند.» به گفته‌ او این کشف نشان می‌دهد که ابزار IRD حتی به‌ تنهایی قادر به تشخیص چنین سیاره‌هایی است و کمک می‌کند تا سیاره‌های اطراف ستاره‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را در نور مرئی دید، تشخیص داد.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68915
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها