ماهواره سنجشی گائوفن چین با موفقیت به مدار تزریق شد

0 2,155

چین ماهواره سنجش از دور گائوفن-۱۲سی (Gaofen-12C) را به وسیله حامل فضایی لانگ‌مارچ-۴سی (Long March-4C) با موفقیت به مدار زمین تزریق کرد. ماهواره‌های گائوفن-۱۲ که مربوط به طرح ایجاد منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور با وضوح اچ‌دی است، برای به‌روزرسانی نقشه‌ها، جستجوی منابع، نقشه‌برداری شهری و‌ روستایی، حفاظت از محیط زیست، هشدار، مدیریت بحران و برخی مقاصد دیگر استفاده خواهد شد‌.

چین برنامه گائوفن را به عنوان یکی از ۱۶ طرح علم و فناوری مهم این کشور از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. این ماموریت روز دوشنبه ۲۷ژوئن (۶تیر) از پایگاه جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد. پیش از این دو ماهواره دیگر این منظومه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ به مدار لئو ارسال شده بودند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی چین

لانگ مارچ-۴سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع است که آکادمی پرواز فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین آن را ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۵/۸ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳/۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲/۹ متر است.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی چین
حامل فضایی لانگ مارچ-۴سی

لانگ مارچ-۴سی با وزن ۲۵۰ تن، قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ را دارد. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد و تاکنون ۴۴ ماموریت را به‌ انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۴سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع t.me
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67827
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها