ساخت باس ماهواره‌ای جدید با ضریب اطمینان بالا برای ماهواره‌های کوچک در آلمان

0 749

باس یا پلتفرم ماهواره‌ای به یک بستر یا مدل عمومی گفته می‌شود که بر اساس آن می‌توان انواع مختلفی از ماهواره‌ها را تولید کرد. در واقع می‌توان باس ماهواره‌ای را یک ماهواره‌ی نیمه آماده دانست که زیرسیستم‌های ضروری در آن به کار رفته و مشتری می‌تواند با افزودن محموله‌ی مورد نظر خود آن را شخصی‌سازی کرده و ماهواره‌ای کامل داشته باشد. اما شرکت آلمانی Astro- und Feinwerktechnik که از سال 1993 در زمینه‌ی تولید و آزمایش قطعات هوافضایی فعالیت می‌کند، با پشتیبانی مرکز هوافضای آلمان (DLR)، یک باس ماهواره‌ای با ضریب اطمینان بالا تولید کرده و آن را در نمایشگاه هوافضای پاریس 2017 به نمایش گذاشت.

باس ماهواره‌ای TET  بر اساس ماهواره‌ی BIRD مرکز هوافضای آلمان طراحی شده که در سال 2001 و با ماموریت سنجش از دور به فضا پرتاب شد. البته در TET از قطعات جدیدتر و با عملکرد بهتری استفاده شده که باعث افزایش ظرفیت جرمی و حجمی محموله در ماهواره‌های ساخته شده با این باس می‌شوند و همچنین سیستمهای الکتریکی، الکترونیکی و الکترومکانیکی آن ضریب اطمینان عملکرد بالایی دارند.

TET برای میکروماهواره‌هایی با وزن حدودا 120 کیلوگرم طراحی شده که در مدار LEO و در فاصله‌ی 450 تا 850 کیلومتر از سطح زمین فعالیت می‌کنند. با توجه به وزن 70 کیلوگرمی این باس، حدودا 50 کیلوگرم برای افزودن محموله‌ی مورد نظر اپراتور باقی می‌ماند که این محموله می‌تواند ابعادی تا 46*46*43 سانتیمتر مکعب داشته باشد. TET برای تامین نیرو از دو باتری نیکل هیدروژن و 3 پنل خورشیدی با توان 220 وات استفاده می‌کند و ارتباطات آن توسط ترانسپاندرهای باند S و با سرعت 2.2 مگابیت بر ثانیه انجام می‌گیرد. چیزی که این باس را از باس‌های ماهواره‌ای دیگر متمایز می‌کند ضریب اطمینان 95 درصدی آن در طول مدت 14 ماهه‌ ماموریت خود می‌باشد که خیال اپراتور را از سالم ماندن و صحت عملکرد ماهواره راحت می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فضایی ایران، اسپاش باس ماهواره‌ای TET در میکروماهواره‌ی TET-1 که در سال 2012 به فضا ارسال شد، به کار رفته بود. این میکروماهواره‌ی سنجشی در قالب برنامه‌ی OOV مرکز هوافضای آلمان با هدف آزمایش تکنولوژیهای فضایی جدید با راکت سایوز به فضا پرتاب شده بود و ماموریت یک‌ساله‌ی خود را با موفقیت به پایان رساند. ضمن اینکه با اعمال تغییرات اندکی بر روی TET و ساخت باس TET-X، DLR در سال گذشته ماهواره‌ی BIROS را با ماموریت تشخیص آتش‌سوزی از فضا، ساخت و به فضا پرتاب کرد.

باس ماهواره‌ای TET همچنان تحت بروزرسانی قرار دارد و در هر مرحله ظرفیت محموله و نرخ انتقال داده‌ی آن رو به افزایش می‌باشد. طبق مشورت سازندگان، این باس به صورت تجاری در دسترس مشتریان بین‌المللی قرار گرفته و فرصت مناسبی برای ساخت ماهواره با زمان و زحمت کم را برای مشتریان فراهم کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3554
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها