ناسا آرایه‌های بزرگ خورشیدی به‌صورت عمودی روی سطح ماه مستقر خواهد کرد

0 76

ناسا قصد دارد آرایه‌های بزرگ خورشیدی به‌صورت عمودی در سطح ماه مستقر سازد تا بتواند انرژی مورد نیاز برای حضور پایدار انسانی در قمر زمین را فراهم کند. سازمان مذکور برای این کار پنج شرکت را انتخاب کرد تا طرح‌های خود در زمینه‌ فناوری‌های آرایه‌های خورشیدی با قابلیت استقرار خودکار تا ارتفاع ۳۲ فوت و جمع‌شدن درصورت نیاز را ارائه دهند.

آرایه‌های خورشیدی امروزی و سازه‌هایی که برای استقرار آن‌ها در فضا وجود دارد، برای فعالیت در ریزگرانش یا سطوح افقی ساخته شده‌اند، اما به‌دلیل اینکه در قطب جنوب ماه، خورشید ارتفاع زیادی در آسمان ندارد، این استقرار عمودی است تا آرایه را رو به خورشید حفظ کند. از سوی دیگر نیز فراوانی تپه‌ها و دامنه‌ها در ماه می‌تواند سایه‌های تاریکی را روی سطح ایجاد کند که درصورت افقی بودن آرایه‌های خورشیدی مانع رسیدن نور به آن‌ها می‌شود.

طراحی و نصب سلول‌های خورشیدی در ماه چالش‌های زیادی دارد. آرایه خورشیدی باید در زمین‌های شیب‌دار ثبات خود را حفظ کند و در برابر گرد و غبار ماه مقاوم باشد. علاوه‌براین حجم و وزن مجموعه جمع‌شده آن باید پایین باشد تا جابه‌جایی آسان آن‌ها به ماه ممکن شود. ناسا در مجموع قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری با پنج شرکت بسته است و پس از پایان مهلت ۱۲ماهه، این شرکت‌ها باید طراحی سامانه‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها و داده‌های خود را ارائه دهند. سپس ناسا حداکثر دو شرکت را انتخاب می‌کند و حداکثر ۷.۵ میلیون دلار دیگر برای ساخت نمونه‌های اولیه و انجام آزمایش‌های زیست‌محیطی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به‌گفته چاک تیلور (Chuck Taylor)، سرپرست ارشد توسعه آرایه‌های خورشیدی عمودی ناسا، پیگیری و طراحی آرایه‌های خورشیدی کارآمدتر علاوه‌بر ماه موجب کاربردهای احتمالی تازه‌ای روی زمین هم می‌شود. برای نمونه صاحبان کسب ‌و کارها و مالک خانه‌های خصوصی می‌توانند کارایی آرایه‌های خورشیدی روی پشت‌بام را که گاهی زیر سایه درختان و ساختمان‌های بلند قرار می‌گیرد، افزایش دهند.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17646
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها