دومین پرتاب آزمایشی مداری قدرتمندترین حامل فضایی کنونی روسیه با موفقیت انجام شد+فیلم

0 289

روسیه پس از گذشت شش سال از اولین آزمایش حامل فضایی سنگین‌ وزن آنگارا-آ۵ (Angara-A5)، بار دیگر این حامل را آزمایش کرد و آن را به مدار ژئو فرستاد. حامل مذکور که قدرتمند‌ترین پرتابگر روسیه از دهه ۱۹۸۰ تاکنون محسوب می‌شود، در عملیات قبلی در سال ۲۰۱۴ به مدار لئو ارسال شده بود و اکنون پس از سال‌ها تأخیر در دومین آزمایش، همراه با یک محموله شبیه‌سازی‌شده به وزن ۲۴۰۰ کیلوگرم به فضا پرتاب شد.

طی این مأموریت موسوم به IPM-2 مرحله فوقانی این حامل در مدار ژئو با موفقیت از آنگارا-آ۵ جدا شده و محموله به مدار منتقل شد. عملیات مذکور روز دوشنبه ۱۴دسامبر (۲۴آذر) ساعت ۰۵:۵۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه صورت گرفت و مرحله فوقانی پس از گذشت ۱۲ دقیقه و ۲۸ ثانیه از زمان پرتاب، از حامل جدا شد تا محموله را به مدار مورد نظر تزریق کند. حامل یادشده توسط ۵ موتور RD-191 و تولید نیرویی در حدود ۲ میلیون پوند تراست از زمین برخاست. RD-191 از نوع موتورهای سازگار با محیط زیست است که در پرتابگرهای نوع آنگارا به‌کار گرفته می‌شود. 

آنگارا که توسط مرکز دولتی تحقیقات و تولید فضایی خرونیچف (Khrunichev State Research and Production Space Center) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته شده، قرار است جایگزین حامل فضایی پروتون-ام (Proton-M) شود. این حامل دارای دو مرحله و یک مرحله فوقانی است؛ یکی از آن‌ها که در این عملیات از آن استفاده شد بریز-ام (Briz-M) و دیگری که در حال توسعه می‌باشد، KVTK نام دارد. 

آنگارا-آ۵ با وزنی بالغ بر ۷۷۰ تن قادر به حمل ۲۴.۵ تن محموله به مدار لئو است. حامل مذکور همچنین قادر به حمل ۵.۴ تن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) با استفاده از مرحله فوقانی بریز-ام می‌باشد؛ این در حالی است که با مرحله فوقانی KVTK محموله‌ای با وزن ۷.۵ تن را به همین مدار منتقل می‌کند. آنگارا-۵ از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ مبلغی بین ۹۰ تا ۱۰۵ میلیون دلار تخمین زده شده است.

آنگارا خانواده‌‌ای از پرتابگرهای سازگار با محیط زیست در رده‌های مختلف قدرت شامل حامل‌های سبک آنگارا-۲.۱ (Angara-1.2)، متوسط آنگارا-آ۳ (Angara-A3)، سنگین آنگارا-آ‌۵ (Angara-A5) و همچنین حامل به‌روزشده آنگارا-آ۵ام (Angara-A5M) هستند.

 

youtube ، espash ، space ، wikipedia ، spaceflightnow ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16150
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها