روسیه سه ماهواره ارتباطاتی و یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار زمین قرار داد

0 269

روسیه سه ماهواره‌ ارتباطاتی و یک ماهواره تحقیق و توسعه را توسط ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این مأموریت روز پنجشنبه ۳دسامبر (۱۳آذر) ساعت ۰۱:۱۴ به‌‌قت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد. طی این عملیات سه ماهواره از منظومه ماهواره‌ای گونتس-ام (Gonets-M) و ماهواره توسعه و تحقیق اِرا-۱ (ERA-1) در فاصله حدوداً ۱۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. هدف از ایجاد این منظومه پشتیبانی از سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی جهت تأمین نیازهای ارتباطی آن‌ها به‌منظور انتقال اطلاعات پزشکی به مکان‌های دورافتاده در سراسر جهان عنوان شده است.

گونتس-ام نسخه پیشرفته‌تر نمونه قبلی با نام گونتس می‌باشد که طراحی آن‌ها بر اساس ماهواره نظامی روسی استرلا-۳ (Strela-3) صورت گرفته است. این ماهواره‌ها با وزنی معادل ۲۸۰ کیلوگرم، دارای عمر طراحی ۵ تا ۷ سال بوده و توسط شرکت روسی NPO PM (سرواژه NPO Prikladnoi Mekhaniki) ساخته شده‌اند. با احتساب این سه ماهواره تعدا ماهواره‌های منظومه گونتس-ام به عدد ۲۲ رسید. روسیه برنامه دارد ۶ ماهواره دیگر از این منظومه را طی سال‌های آتی در مدار قرار دهد.

نمای ماهواره‌های گونتس-ام

همچنین ماهواره کوچک اِرا-۱ که از آن با نام کاسموس-۲۵۴۸ (Kosmos 2548) نیز یاد می‌شود، برای وزارت دفاع روسیه ساخته شده و هدف از آن آزمایش برخی ریزسامانه‌ها و ابزارهای کوچک پیشرفته برای هدایت فضاپیماها در فضا می‌باشد.

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز می‌باشد که توسط مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته شده است. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این مأموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که دارای طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر می‌باشد. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات (Fregat) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۳۵ است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تُن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۱۰ مأموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، eng.mil ، nasaspaceflight ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16111
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها