پرتاب یک فضاپیمای خدمات‌رسان و دو ماهواره مخابراتی توسط آریان-۵

0 322

شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace) در اولین پرتاب ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) از ابتدای شیوع ویروس کرونا، یک فضاپیمای خدمات‌رسان و دو ماهواره مخابراتی را در مدار ژئو قرار داد. طی این عملیات که روز شنبه ۱۵اوت (۲۵مرداد) ساعت ۱۸:۰۴ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی صورت گرفت، دومین فضاپیمای خدمات‌رسان شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) موسوم به MEV-2 با هدف افزایش طول عمر ماهواره اینتلست‌ ۰۲-۱۰ (Intelsat 10-02) به فضا پرتاب شد.

آریان‌اسپیس همچنین یک ماهواره مخابراتی را برای شرکت بین‌المللی اینتلست (Intelsat) و ماهواره مخابراتی دیگری را برای شرکت ژاپنی B-SAT (سرواژه Broadcasting Satellite System Corporation) در مدار قرار داد.

MEV-2 که پس از MEV-1 دومین فضاپیمای خدمات‌رسانی محسوب می‌گردد که برای افزایش طول عمر یک ماهواره به فضا پرتاب شده، سال آینده میلادی به ماهواره اینتلست‌ ۰۲-۱۰ متصل می‌شود. این فضاپیما سپس با سوخت‌رسانی به ماهواره مذکور طول عمر آن را افزایش خواهد داد؛ عملیاتی که به‌جای ارسال دوباره یک ماهواره به فضا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

نمای فضاپیمای MEV-1

فضاپیماهای MEV (سرواژه Mission Extension Vehicle) که نمونه‌های اول و دوم آن به‌ترتیب ۲۳۲۶ و ۲۸۷۵ کیلوگرم وزن دارند، دارای عمر طراحی ۱۵ سال بوده و  از باس ماهواره‌ای GEOStar-3 بهره می‌برند. اینتلست‌ ۰۲-۱۰ نیز با وزن ۵۵۷۵ کیلوگرم در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد. این ماهواره که باس ماهواره‌ای Eurostar-3000 در آن به‌کار رفته، دارای ۴۵ ترانسپاندر باند C و ۱۶ ترانسپاندر باند Ku است.

پیش‌تر و برای نخستین بار فضاپیمای MEV-1 با اتصال به ماهواره اینتلست-۹۰۱ (Intelsat-901) در ارتفاع بیش از ۳۶۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین و سوخت‌رسانی به آن، عمر این ماهواره را ۵ سال افزایش داد. اکنون نورثروپ گرومن امیدوار است که برای دومین بار نیز بتواند چنین مأموریتی را برای ماهواره دیگری از اینتلست با موفقیت به‌انجام برساند.

ماهواره‌های مخابراتی این مأموریت گلکسی-۳۰ (Galaxy-30) و بی‌ست-۴بی (Bsat-4b) نام دارند که به‌ترتیب برای اینتلست و B-SAT به فضا پرتاب شدند. گلکسی-۳۰ با وزن ۳۲۹۸ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال توسط شرکت نورثروپ گرومن توسعه یافته است. پرتاب گلکسی-۳۰ آغازی برای جایگزینی ۱۳ ماهواره منظومه‌ ماهواره‌ای گلکسی توسط اینتلست محسوب می‌شود. هدف از پرتاب این ماهواره که دارای ترانسپاندرهایی در باندهای KU ،Ka و C بوده و از باس ماهواره‌ای GEOStar-2 بهره می‌برد، ارائه خدمات پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است.

نمای ماهواره گلکسی-۳۰

بی‌ست-۴بی نیز دومین ماهواره بی‌ست-۴ می‌باشد که در مدار قرار گرفته است. این ماهواره با ۳۵۳۰ کیلوگرم وزن کمی سنگین‌تر از ماهواره اول یعنی بی‌ست-۴آ با وزن ۳۵۲۰ کیلوگرم می‌باشد. عمر طراحی این ماهواره‌ها ۱۵ سال بوده و باس ماهواره‌ای SSL-1300 در آن‌ها به‌کار رفته است. هر دو ماهواره توسط شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) توسعه یافته‌اند و مجهز به ۲۴ ترانسپاندر باند Ku هستند. مأموریت این ماهواره‌ها ارائه خدمات تلویزیونی در ژاپن عنوان شده است.

نمای ماهواره بی‌ست-۴آ

آریان-۵ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای با طول کلی ۴۶ تا ۵۲ متر است و قطر هر دو مرحله آن ۵.۴ متر می‌باشد. این ماهواره‌بر با وزن ۷۷۷ تن قادر به حمل ۱۶ تن محوله به مدار لئو و حدود ۷ تن محموله به مدار ژئو است. آریان-۵ با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۰۹ بار به فضا پرتاب شده که ۵ مورد آن ناموفق بوده است. اولین مأموریت ماهواره‌بر یادشده در سال ۱۹۹۶ انجام شد و هزینه هر بار پرتاب آن بین ۱۶۵ تا ۲۲۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. این مأموریت اولین عملیاتی است که طی آن آریان-۵ سه ماهواره را به مدار ژئو منتقل می‌کند.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، espash ، space.skyrocke ، space.skyrocke ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15665
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها