ویرجین اوربیت در اولین مأموریت پرتاب حامل فضایی از هواپیما شکست خورد

0 522

شرکت ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) در اولین تلاش خود برای پرتاب حامل فضایی لانچر وان (LauncherOne) از هواپیما ناکام ماند. در این مأموریت که یک پرتاب افقی محسوب می‌شود، لانچر وان پس از رها شدن از هواپیما نتوانست به مدار خورشید آهنگ (بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری زمین) برسد. عملیات یادشده روز ۲۵مه (۵خرداد) صورت گرفت و طی آن هواپیمای اصلاح‌شده بوئینگ ۷۴۷ شرکت ویرجین اوربیت که از آن با نام «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) یاد می‌شود، از پایگاه فضایی موجاوه (Mojave) در ایالت کالیفرنیا از زمین برخاست و پس از یک پرواز ۵۴ دقیقه‌ای و رسیدن به منطقه تعیین‌شده برای پرتاب در سواحل کالیفرنیای جنوبی، لانچر وان را از سمت چپ خود رها کرد.

به‌گفته دن هارت (Dan Hart)، مدیر اجرایی ویرجین اوربیت، مرحله احتراق موتورها به‌نظر موفقیت‌آمیز می‌رسید و لانچر وان پس از رها شدن از هواپیما برای چند ثانیه پرواز کرد؛ اما بعد مشکلی پیش آمد و عملیات پرتاب ناموفق ماند. بنابر اظهارات وی در این مأموریت موتور نیوتن‌تری (NewtonThree) مرحله اول لانچر وان از کار افتاد که البته دلیل آن هنوز مشخص نیست.

لانچر وان یک پرتابگر دو مرحله‌ای است که قبل از پرتاب توسط هواپیمای حامل تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی بالا برده می‌شود و بدین وسیله از محدودیت‌های آب و هوایی و محدودیت‌های دیگری که معمولاً گریبان‌گیر پایگاه‌های پرتاب می‌شود، می‌گریزد. موتور سوخت مایع این پرتابگر، ‌پس از جدایی از هواپیما فعال شده و نیرویی معادل ۷۳۵۰۰ پوند تراست تولید می‌کند. موتور مرحله دوم آن نیز با نیروی پیشران ۵۰۰۰ پوند، ماهواره را در مدار قرار می‌دهد. پرتابگر لانچر وان بسته به محل پرتاب آن می‌تواند یک محموله ۳۰۰ یا ۴۰۰ کیلوگرمی را در مدار خورشید آهنگ قرار دهد.

 

espash ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15285
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها