پخت کلوچه توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 396

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی کریسمس را با پخت کلوچه جشن گرفتند؛ البته پخت کلوچه‌ها به‌منظور آزمایش فری انجام گرفت که جدیداً به این ایستگاه ارسال شده است. کلوچه‌هایی که در فضا پخته شده‌اند در بسته‌بندیِ پلمپ شده به زمین انتقال داده خواهند شد تا روی آن‌ها آزمایش‌هایی صورت گیرد.

این فر مخصوص مدتی پیش توسط فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد. نام فر مذکور زیرو جی (Zero G) بوده و سیلندری شکل می‌باشد که توسط استارت‌آپی به‌نام (Zero G Kitchen) و شرکت فضایی نانورکس (Nanoracks) ساخته شده و مواد اولیه نیز توسط شرکتی به‌نام دابل‌تری (DoubleTree) تأمین گردیده است.

هدف از این آزمایش، بررسی امکان پخت‌و‌پز در محیط فضا بود. پخت کلوچه در محیط زمین امری عادی است ولی در محیط فضا چون هوای گرم بالا نمی‌رود و گرانشی وجود ندارد، کلوچه‌ها در محیط فر معلق خواهند شد؛ مشکلاتی که فر زیرو جی قرار است آن‌ها را حل نماید.

این وسیله با فرهای معمولی فرق دارد و برای اینکه گرما به طور مساوی در آن توزیع شود، به‌شکل استوانه ساخته شده و در دیواره‌های آن گرم کننده‌هایی تعبیه گردیده است. با این طراحی، تمام قسمت‌های کلوچه در معرض حرارت قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از معلق شدن کلوچه‌ها در محیط فر نیز، خمیر، درون کیسه‌ای محکم قرار گرفته و با استفاده از یک سینی مخصوص وارد فر می‌شود.

لوکا پارمیتانو (Luca Parmitano)، فضانورد ایتالیایی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پس از چند مرتبه تلاش، موفق به پخت کلوچه شد.

وی با اشاره به اینکه کار کردن با فر یادشده بسیار راحت است، گفت: «پس از چند بار آزمون و خطا و آگاهی از اینکه کلوچه‌ها چه مدت زمانی باید در فر بمانند، سرانجام چند کلوچه پختیم.» او اضافه کرد: «سه کلوچه اول نیم‌پز بودند ولی دو کلوچه آخر برشته و قهوه‌ای شدند و شکلاتشان به خوبی ذوب شده بود.» فضانوردان پس از عکس گرفتن با کلوچه‌ها، آن‌ها را درون فریزر قرار دادند تا به‌منظور انجام آزمایش‌هایی به زمین ارسال نمایند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14568
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها