آژانس فضایی اروپا تلسکوپ قدرتمند خود را به فضا پرتاب کرد

0 672

تا به‌ امروز سیاره‌های فراخورشیدی فراوانی کشف شده‌اند و اکنون زمان آن که رسیده که این سیاره‌ها به‌صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار گیرند. در همین راستا آژانس فضایی اروپا (ESA) یک تلسکوپ فضایی به نام کیاپس (CHaracterising ExOPlanet Satellite به‌اختصار CHEOPS) را به‌منظور بررسی‌های بیشتر در این زمینه به فضا پرتاب کرد.

کیاپس ۴۳۵ مایل (۷۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد که در مقایسه، تلسکوپ هابل حدود ۳۵۰ مایل بالاتر بر فراز سطح زمین در چرخش است. همچنین هر سمت کیاپس حدوداً ۱.۵ متر اندازه دارد که در مقایسه با هابل با طول ۱۳.۲ و عرض ۴.۲ متر نسبتاً کوچک به‌نظر می‌رسد. 

تلسکوپ آژانس فضایی اروپا طی مأموریت ۳.۵ ساله‌ای که برای آن برنامه‌ریزی‌ شده، به رصد کهکشان‌ها، سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها خواهد پرداخت. کیاپس فقط برای اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی طراحی نشده بلکه قرار است آن‌ها را مورد مطالعه نیز قرار دهد. این تلسکوپ، به طور خاص، شعاع سیاره‌هایی را بررسی خواهد نمود‌ که در حال حاضر تخمینی از جرم آن‌ها در دسترس است.

دکتر کیت ایساک (Kate Isaak)، محقق پروژه مذکور از آژانس فضایی اروپا، می‌گوید: «با کمک کیاپس قادر خواهیم بود از ترکیب و ساختار داخلی سیار‌ه‌ها اطلاعاتی به‌دست‌ آوریم.» وی اضافه می‌کند: «به‌علاوه، با ارزیابی‌هایی که از سیاره‌های مختلف در حال چرخش به‌دور انواع ستاره‌ها، چه در فواصل دور و چه نزدیک به زمین، انجام خواهد گرفت، می‌توان درباره شکل‌گیری و نحوه تکامل آن‌ها اظهار نظر نمود.»

شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) پیمانکار اصلی این مأموریت است و دو دانشگاه سوئیسی برن (University of Bern) و ژنو (University of Geneva) در ساخت آن همکاری کرده و کار ساخت سنجشگر نوری قدرتمند کیاپس را برعهده داشته‌اند. همچنین کشورهای اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلستان نقش های مختلفی را در ساخت تلسکوپ یادشده ایفا کرده‌اند.

این پرتاب ساعت ۸:۵۴ چهارشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به وقت گرینویچ (GMT) صورت گرفت. طی این پرتاب، حامل فضایی سایوز-فرگات (Soyuz-Fregat) از پایگاه پرتاب کورو (Kourou) واقع در مرکز فضایی گویان فرانسه (French Guiana Space Center) کیاپس و محموله‌هایی دیگر را با مجموع جرم ۳۰۶۵ کیلوگرم به مدار لئو ارسال کرد.

دیگر محموله‌های این پرتاب شامل سه ماهواره کوچک به نام‌های آنجلس (ANGELS)، آی‌ست (EyeSat) و اوپی‌اس‌ست (OPS-SAT) می‌شوند. آنجلس اولین نانوتاسواره‌ای است که به طور صددرصد توسط صنایع فرانسوی ساخته شده است و به جمع‌آوری و اندازه‌گیری سیگنال‌های پیام‌های ارسالی در فضا خواهد پرداخت. آی‌ست برای عکس‌برداری از کهکشان راه‌شیری ساخته شده و OPS-SAT نیز توسط آژانس فضایی اروپا به‌منظور آزمایش نرم‌افزارهای فضایی جدید این سازمان طراحی گردیده است. در صورتی که این نرم‌افزار جدید درست کار نکند بلافاصله ماهواره ریبوت شده و با نرم‌افزار قبلی به ادامه فعالیت می پردازد. گفتنی است دو ماهواره آنجلس و آی‌ست متعلق به آژانس فضایی فرانسه (CNES) هستند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14515
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها