وضعیت اضطراری برای ناو سایوز در ایستگاه بین‌المللی فضایی

0 748

سیروس برزو: روسکاسموس اعلام کرد بدنه ناو کیهانی سایوزام.اس-9 (Soyuz MS-9) دچار ترک ریزی به اندازه دو میلی‌متری شده است که باید به فوریت برطرف شود. روز پنجشنبه یک نشت و کاهش فشار هوا در ایستگاه فضایی بین المللی  توسط کارشناسان هدایت پرواز در مرکز فضایی جانسون شناسایی و به ساکنان ایستگاه گزارش گردید. خدمه که شامل دو کیهان نورد روس و چهار فضانورد آمریکایی و آلمانی هستند همه جا را سانتیمتر به سانتیمتر بطور دقیق بررسی کردند و متوجه شدند این نشتی به دلیل بروز ترک در قسمت مداری ناو کیهانی سایوز است که به بخش “راسوت” (Rassvet) متصل است. راسوت یک محفظه با دریچه ورودی است که به بخش روسی ایستگاه فضایی اتصال دارد.
به دنبال یافتن دلیل مشکل, خدمه بین المللی ایستگاه در مورد راه حل نشت هوا بحث کردند. نظر فضانوردان روسی این بود که ترک را با استفاده از بتونه رزین اپوکسی و گاز پزشكی ببندند. اما اندرو فسیتل(Andrew Feistel) فضانورد ناسا (NASA) و فرمانده این دوره ایستگاه فضایی بین المللی، بعد از مذاکرات با هوستون و مسکو پیشنهاد تا 24 ساعت دیگر صبر کنند تا کارشناسان در مورد دیگر گزینه های ممکن برای حل و فصل تصمیم بگیرند. در مرحله اول احتمال انجام راهپیمایی فضایی برای تعمیر می رفت. یک کمیسیون ویژه برای بررسی ترک های ریز بدنه ناو سایوزام.اس-9  تشکیل شد تا دلایل این مشکل را بررسی و راه حل بطور کامل ارائه دهند و بالاخره همان راه حل فضانوردان روس عملی شد.

بررسی اولیه نشان می دهد که احتمالا این ترک ها دلایل خارجی داشته است. یک منبع مربوط به روسکاسموس می گوید: “کمیسیون در درجه اول، عکس ها و فیلم های گرفته شده توسط خدمه در ایستگاه فضایی را مورد بررسی قرار می دهد اما هنوز مشخص نیست دلیل این حادثه ریز شهاب سنگ بود یا تکه ای از زباله های فضایی بوده یا نقص بدنه خود سایوز “.
به گفته همین منبع، چه به هنگام بررسی های نشتی بر روی زمین همچنین ظرف حدود دو ماه مدت کار ناو در فضا هیچ مشکلی نشتی شناسایی نشد و به احتمال خیلی زیاد مشکل پیش آمده دلیل خارجی دارد. وی می گوید: “در مدار زمین، سرعت پرواز حدود هشت کیلومتر در ثانیه است، بنابراین حتی یک شی کوچک دارای قدرت نفوذ زیادی است و می تواند مانند یک گلوله عمل کند
متخصصان روسکاسموس و شرکت انرگیا (Energia) تولید کننده ناو سایوز همچنین موسسه علمی صنایع فضایی تس.نی ماش (TsNIImash) با تشکیل یک کمیسیون ویژه وضعیت اضطراری فعلی را بررسی می کنند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10948
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها