1393/11/15

جهانگیری: دسترسی به فناوری های پیشرفته هوا فضا افتخار ملی است

معاون اول رییس جمهوری گفت: دسترسی به فناوری های پیشرفته ای که در اختیار تعداد کمی از کشورهای جهان قرار دارد، مایه افتخار ملی است و دولت در حمایت از این فناوری اداره جدی دارد. در جلسه امروز هیات دولت که به ریاست وی برگزار شد، تشکر هیات وزیران از اقدامات ارزنده ای که در بخش هوا فضا انجام شده است را اعلام...
جهانگیری: دسترسی به فناوری های پیشرفته هوا فضا افتخار ملی است
معاون اول رییس جمهوری گفت: دسترسی به فناوری های پیشرفته ای که در اختیار تعداد کمی از کشورهای جهان قرار دارد، مایه افتخار ملی است و دولت در حمایت از این فناوری اداره جدی دارد. در جلسه امروز هیات دولت که به ریاست وی برگزار شد، تشکر هیات وزیران از اقدامات ارزنده ای که در بخش هوا فضا انجام شده است را اعلام کرد.
منبع: ایرنا

داخلی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.