1397/02/22

ماهواره‌برهای اسپیس ایکس جان انسان را به خطر می‌اندازند

مشاوران ناسا (NASA) هشدار داده‌اند که شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) از ماهواره‌های ناامنی استفاده می‌کند که می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیاندازد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند. ناسا شرکت فضایی ایلان ماسک (Ellon musk) را به استفاده از ماهواره‌برهایی با فرآیندهای سوختی ناامن متهم کرد. اسپیس ایکس...
ماهواره‌برهای اسپیس ایکس جان انسان را به خطر می‌اندازند

اسپیس ایکس در تلاش برای ساخت ماهواره‌برهای فالکون ۹ (Falcon-9) قوی‌تر، قصد دارد سوخت ماهواره‌برهای خود را در دمای منفی ۳۴۰ درجه فارنهایت نگه دارد. این امر باعث می‌شود که اندازه سوخت، ساخته شده از اکسیژن مایع و نفت سفید تصفیه‌شده، کاهش یابد و مقدار بیشتری سوخت در ماهواره‌بر جا بگیرد.
طی فرآیند سوخت‌گیری، دمای اکسیژن مایع افزایش می‌یابد و می‌سوزد. حالا ماسک قصد دارد برای حفظ مزایای دمای نزدیک به انجماد و اجتناب از سوختن بیش از اندازه، سوخت‌گیر ماهواره‌بر را پس سوار شدن فضانوردان به آن انجام دهد.
این ایده توسط تیم مشاوران ناسا رد شد؛ به اعتقاد آن‌ها این ایده برخلاف معیارهای ایمنی بوسترهایی است که برای بیش از ۵۰ سال از آن‌ها استفاده شده است.
جان مولهولند، مدیر برنامه پروژه تجاری کاوش فضایی بوئینگ، می‌گوید: «این فرآیند که سوخت‌گیری بارگیری و رفتن نام دارد، همیشه باعث ناراحتی ناسا می‌شود.»
وی در ادامه افزود: «با پیش گرفتن این روش با خطرات ایمنی مواجه می‌شویم که هیچ وقت نمی‌توانیم با آن‌ها کنار بیاییم. بارگیری سوخت فسیلی متراکم‌شده، شرایط پایداری ندارد.»
در سال ۲۰۱۶، اسپیس ایکس یکی از ماهواره‌برهای فالکون ۹ خود را در انفجار از دست داد چراکه در حال سوخت‌گیری بود.
پس از این اتفاق اسپیس ایکس بیانیه‌ای را منتشر کرد که ادعا می‌کرد این انفجار ناشی از جدا شدن یک مخزن تحت فشار هلیوم سرد رخ داده است. این جداسازی وقتی اتفاق افتاد که اکسیژن مایع به محفظه آلومینیوم و لاینر فیبر کربن نشت کرده بود.
خوشبختانه کسی سوار ماهواره‌بر نبود اما این انفجار ماهواره ۲۰۰میلیون دلاری فیس‌بوک (Facebook)، که قرار بود توسط اسپیس ایکس به فضا پرتاب شود، را نابود کرد.
به گفته متخصصان سوخت‌گیری یک ماهواره‌بر تنها نیم ساعت طول می‌کشد که به نسبت سریع است.