ارسال تصاویر سه بعدی ماهواره هواشناسی “فنگیون ۳دی”

0 631

در پانزدهم نوامبر ۲۰۱۷، ماهواره بر “لانگ مارچ ۴سی” (Long March 4C) از مرکز پرتاب ماهواره تایوان (Taiyuan) واقع در استان شانشی (Shanxi) در شمال چین، ماهواره هواشناسی فنگیون-۳دی (Fengyun-3D) به وزن ۲۴۵۰ کیلوگرم را به‌منظور ارسال تصاویر سه‌بعدی از وضعیت آب‌وهوای جهان، به مدار زمین پرتاب نمود. این ماهواره یکی از ماهواره‌های نسل دوم هواشناسی مدار قطبی است که قادر است آب‌وهوای کل جهان را به‌صورت سه‌بعدی و به‌صورت تصاویر چند طیفی سنجش‌ازدور نشان دهد. ماهواره فنگیون-۳سی (Fengyun-3C) که در سپتامبر ۲۰۱۳ پرتاب گردید با همراهی ماهواره ،فنگیون-۳دی (Fengyun-3D) شبکه‌ای را جهت بهبود دقت سنجش خصوصیات فیزیکی اتمسفر (فشار، دما، سرعت و جهت باد، آلودگی، غلظت ازن و…) و افزایش نظارت بر گازهای گلخانه‌ای، تشکیل می‌دهد که در زمان وقوع بلایا در چین، کاربرد خواهد داشت. پهنای باند برداشت زمینی اسکنرهای نوری مکانیکی این ماهواره ۳۰۰۰ کیلومتر با توان تفکیک ۲۵۰ متر در تصاویر با وضوح‌بالا HRPT)) می‌باشد. ماهواره دارای فرستنده‌ای با دو باند X (یکی در زمان آنی و دیگری با تأخیر) و یک باند L (در زمان آنی) می‌باشد. کامپیوترهای مدیریت داده، مدیریت ارتفاع، کنترل مدار و تمام سنجنده های سنجش‌ازدور ماهواره از طریق یک سیستم باس داده (سیستمی در درون کامپیوتر یا دستگاه شامل رابط‌ها یا مجموعه سیم‌ها که انتقال داده‌ها را انجام می‌دهد) بنام MIL-STD-1553B باهم در ارتباط‌ هستند که به ماهواره اجازه مدیریت مستقل جمع‌آوری داده و محاسبات پارامترهای مداری را می‌دهد.


انجام سه مأموریت شامل پایش خصوصیات هوا، پایش ازون و تصویربرداری به سنجنده های این ماهواره محول شده است. سنجنده IRAS(عمق سنج مادون‌قرمز اتمسفر) جهت دستیابی به نیمرخ دما، نیمرخ رطوبت اتمسفری تعیین میزان کل ازون، ابرهای سیروس، آیروسل ها و غیره طراحی و ساخته‌شده است. سنجنده MWTS (عمق سنج ماکروویو دما) ایجاد نیمرخ دما، بارش و آب مایع درون‌ابرها، پارامترهای سطح و غیره و سنجنده MWHS (عمق سنج ماکروویو رطوبت)، ایجاد نیمرخ رطوبت اتمسفری، بخارآب، باران، آب مایع ابرها و غیره را بر عهده‌دارند.
ابزارهای مورداستفاده برای نظارت بر ازون شامل TOU جهت تعیین میزان کل ازون و SBUS (ژرفاسنج جو بر اساس بازتابش نور ماوراءبنفش خورشید) برای تعیین نیمرخ ازون و همچنین میزان کل ازون، می‌باشند. درنهایت ابزارهای مورداستفاده برای تصویربرداری شامل VIRR(رادیو متر نور مرئی و مادون‌قرمز)، MERSI (تصویربردار طیفی با توان تفکیک متوسط و MWRI (تصویربردار تابش ماکروویو) می‌باشند.مجموعه ماهواره‌های FY-3 به‌عنوان نسل دوم ماهواره‌های هواشناسی مدار قطبی با همکاری اداره هواشناسی چین (CMA) و مرکز ملی هواشناسی ماهواره‌ای (NSMC)، ساخته‌شده است.

 
منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5598
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها