1396/10/19

سفر به دهانه اوکاتور و لکه‌های روشن و مرموز سیاره کوتوله سرس / فیلم

امروز نگاهی داریم به لکه‌های روشن و مرموز سیاره کوتوله سرس. این ویدیو از تصاویر ارسالی فضاپیمای دان ناسا تهیه‌شده و دیدی تازه از این لکه‌های اسرارآمیز در اختیار ما قرار می‌دهد.
سفر به دهانه اوکاتور و لکه‌های روشن و مرموز سیاره کوتوله سرس /  فیلم

کاوش‌های فضایی | چندرسانه‌ای |

سیارک اومواموا از یک سامانه خورشیدی شبیه به منظومه شمسی آمده است

1396/10/02
سیارک اومواموا (Oumuamua) که مدت‌ها است نظر بسیاری از منجمان را به خود جلب کرده، نخستین شی خارجی است که به منظومه شمسی وارد می‌شود. اما این سیارک اومواموا واقعا از کجا آمده است؟

بازگشت سیارک جمجمه شکل به زمین

1396/10/03
سنگ فضایی غول پیکری که در سال ۲۰۱۵ از نزدیکی زمین گذشت، سال بعد دوباره از کنار زمین عبور خواهد کرد.

سفر به اعماق لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری با انیمیشن ناسا / فیلم

1396/10/14
ناسا در پویانمایی‌ای جدید، ما را به سفری شگفت‌انگیز به اعماق لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری برده است. در ادامه با ویدیویی از اسرار لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری، همراه باشید.

کوتاه و خواندنی، نخستین ماهواره مخابراتی – تجاری چه وقت به فضا پرتاب شد؟

نخستین ماهواره‌ای که به عنوان یک ماهواره مخابراتی-تجاری در مدار ۳۶هزار کیلومتری زمین قرار گرفت ارلی برد (Early bird) نام داشت و بعدها به « اینتلست-۱ (Intelsat-1) معروف شد. این ماهواره ۳۹کیلوگرمی به شکل استوانه ای به قطر ۷۲سانتی متر و ارتفاع ۵۹سانتی متر ساخته شده بود. ارلی برد در ۲۸ژوئیه ۱۹۶۵ از کیپ کاناورال با یک ماهواره‌بر دلتا (Delta) به فضا پرتاب شد. این سفینه توانایی رله یک کانال تلویزیونی و ۲۴۰کانال تلفن داشت. ارلی برد حدود یک سال و نیم به فعالیت ادامه داد.