ماهواره سنگین ناسا برای مطالعه اتمسفر زمین

0 777

ناسا در ماموریت جدید خود به نام «GOLD» در سال ۲۰۱۸ قسمت بالایی اتمسفر زمین را بررسی کند. این ماموریت به وسیله یک ماهواره مخابراتی انجام می‌شود هدف از این ماموریت تحلیل تغییرات مرز بین زمین و فضا در گذر زمان است. گلد (GOLD) علامت اختصاری برای مشاهدات لبه و دیسک در مقیاس جهانی (Global-scale Observations of the Limb and Disk) است.

این ماموریت در ۲۵ ژانویه از کورو (Kourou) در گینه فرانسوی آغاز می‌شود و بر این اساس ماهواره مخابراتی اس‌ای‌اس-۱۴ (SES-14) به اتمسفر زمین فرستاده می‌شود که قرار است در مداره ژئو (GEO) زمین قرار گیرد. این ماموریت روی تغییرات دما و ترکیب لایه‌های بالایی اتمسفر زمین تمرکز می‌کند. همچنین ماهواره دیگری به نام آیکون (ICON) نیز در آینده به این ماموریت اضافه می‌شود تا نحوه تاثیرگذاری خورشید بر آب و هوای زمین و فضا را بررسی کنند. 

ماهواره اس‌ای‌اس-۱۴ دارای دو باند c و Ku بوده که سراسر آمریکا و منطقه اقیانوس اطلس شمالی را تحت پوشش قرار می‌دهد. وزن این ماهواره ۴۴۰۰ کیلوگرم  بوده و مدت زمان کار این ماهواره ۱۵ سال پیش‌بینی شده است. قابل ذکر است این ماهواره از دو آرایه خورشیدی برای افزایش مداری و تمام مانورهای مداری بهره می‌برد. ریچارد ایستر مدیر ارشد تحقیقاتی ماموریت گلد در دانشگاه مرکزی فلوریدا می‌گوید: «سال‌هاست که مشغول مطالعه بخش بالایی اتمسفر زمین هستیم».

درهرحال این ماموریت اشعه‌های مافوق بنفشی را بررسی می‌کند که در بخش بالایی اتمسفر وجود دارد. همچنین این نخستین ماموریتی است که دمای لایه‌های اتمسفر را به طور دقیق و کامل ثبت می‌شود. ماهواره ماموریت گلد در ارتفاع ۳۵۴۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5486
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها