در این وبسایت پدیده‌های طبیعی را از فضا ببینید

0 1,016

EOSnap وبسایت جالبیست که به نمایش تصاویر سنجش از دور پدیده‌های طبیعی می‌پردازد. در این وبسایت شما می‌توانید تصاویر تهیه شده توسط ماهواره‌های سنجشی را به صورت متحرک مشاهده کنید (تقریبا شبیه تصاویری که در اخبار هواشناسی تلویزیون دیده می‌شوند!)

لوکا ملانو (Luca Mellano) موسس این سایت می‌گوید: «قبل از به وجود آوردن سایت  EOSnap ما بیش از 13 سال در زمینه‌ی سنجش از دور زمین تجربه کسب کرده‌ایم. هدف از طراحی این وبسایت این است که پنجره‌ی کوچکی رو به زیبایی‌های سیاره‌مان باز کنیم و آگاهی عمومی را نسبت به پدیده‌های طبیعی افزایش دهیم».

تصاویر سایت EOSnap با توجه به نوع پدیده‌های طبیعی دسته‌بندی شده‌اند. این دسته‌بندی که پس از ورود به سایت در سمت چپ صفحه قابل مشاهده است عبارت است از: سیل، زلزله، دریاچه‌ها، رودها، کوهستان‌ها، آتش، یخچال‌های طبیعی، آتش‌نشان‌ها و حتی الگوی تغییرات آب‌وهوایی.

پس از انتخاب یکی از دسته‌ها، مطالب مرتبط با آن موضوع به ترتیب تاریخ رخداد مشاهده می‌شوند. برای مثال با کلیک کردن بر این لینک می‌توانید مطالب وبسایت مرتبط با ابرها را مشاهده کنید. پس از انتخاب یک مطلب، مطابق شکل زیر با دو تصویر مواجه می‌گردید که یکی از آنها نشان‌دهنده‌ی پدیده‌ی مورد نظر و دیگری نمایانگر موقعیت جغرافیایی منطقه‌ی تصویربرداری می‌باشند. برای مثال تصویر زیر الگوی ابرها را بر فراز کیپ ورد و جزایر قناری در نوزدهم ژوئن 2013 نشان می‌دهد.

در هرکدام از مطالب وبسایت، علاوه بر تصاویر ماهواره‌ای یادداشت کوتاهی نیز به چشم می‌خورد که به تحلیل پدیده‌ی نشان‌داده شده می‌پردازد و در مواردی که تصاویر متعلق به فجایای طبیعی باشد می‌توان آمار مربوط به خسارات و تلفات را نیز در این قسمت مشاهده کرد.

نکته‌ای که احتمالا ناراحت کننده به نظر می‌رسد این است که با جستجوی کلمه‌ی ایران در سایت EOSnap اکثر مطالبی که مشاهده خواهید کرد یا مربوط به ریزگردهاییست که جنوب و غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده‌اند و یا نمایانگر روند خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه می‌باشند.

وبسایت EOSnap نزدیک به دو سال است که با مطالب جدید بروزرسانی نشده اما آخرین پروژه‌ی آن که به نظر ناتمام باقی مانده است، قسمت موزاییک است. در این بخش تصاویر تهیه شده از یک منطقه‌ی وسیع که می‌تواند یک کشور باشد یا تمامی کره‌ی زمین، همچون موزاییک به یکدیگر متصل شده و یک نقشه‌ی بزرگ را تشکیل داده‌اند. این نقشه‌ها با کیفیت‌های مختلف برای دانلود در دسترس هستند اما همانطور که گفته شد تعداد آنها محدود است.

در نهایت می‌توان EOSnap را یک وبسایت مفید در زمینه‌ی نجش از دور و برای مطالعه‌ی شرایط اقلیمی کره‌ی زمین دانست که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2423
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها