چگونه فضا می تواند از انقلاب صنعتی چهارم حمایت کند؟

0 361

امروزه تحول عظیمی در فن آوری در سراسر دنیا ایجاد شده و مشخصه های بارز این تغییر و تحول  سرعت و دامنه سیستم عامل IT و سیستم‌هایی است که  جامعه مدرن را پشتیبانی می‌کنند. از اینرو بسیاری از افراد از این تحولات به عنوان  انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌کنند. اولین انقلاب صنعتی زمانی  رخ داد که از قدرت  آب و بخار برای اولین بار در صنعت استفاده شد سپس برق ظهور پیدا کرد و به تولید انبوه رسید.

اخیرا گام های فوق العاده‌ای در الکترونیک و سرعت پردازش برداشته شده که در اکثر مواقع به طور مختصر قانون مور“Moore’s Law” گفته می شود. انقلاب صنعتی چهارم  در حال حاضر در مواردی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و اینترنت خود را نشان داده است اگرچه این فن‌آوری‌ها در ظاهر از یکدیگر مجزا بوده اما در سراسر دنیا به سرعت در حال اتصال به یکدیگر هستند.

فضا نیز در حال تبدیل شدن به یکی از چالش‌های ناشی از انقلاب صنعتی چهارم است و یکی از نیروهای محرک این تغییر، نسل بعدی سامانه‌های  مورد استفاده در ماهواره‌های پربازده (High Throughput Satellites) یا به اختصار HTS، مانند ماهواره  EpicNG متعلق به شرکت اینتلست (Intelsat) است. ماهواره‌های HTS می‌توانند از طریق ترکیب چندین پرتو نقطه‌ای کوچک با فرکانس بالا و قابلیت استفاده مجدد، پهنای باندی به مراتب بیشتر از ماهواره‌های مخابراتی موجود ارائه کنند. پهنای باند ارائه‌شده توسط EpicNG در یک منطقه جغرافیایی مشخص،  هم به صورت لحظه‌ای و هم به صورت کلی از یک ماهواره مخابراتی معمولی بهتر است. این ماهواره بخشی از شبکه پهن‌باند جهانی اینتلست است که  قرار است پهنای باند ماهواره‌ای را در هر نقطه از جهان ارائه دهد.

اینتلست قدم‌های دیگری نیز برای پر کردن شکاف دیجیتالی بین کشورهای پیشرفته و کشورهای محروم جهان که مانع انقلاب صنعتی چهارم هستند، برداشته است. بر همین اساس پیشنهاد ادغام پوشش ماهواره‌های مدار GEO این شرکت با منظومه مدار LEO شرکت وان‌وب ( OneWeb) توسط اینتلست مطرح شده که منجر به تولد یک ابرقدرت در در هر دو مدار، خواهد شد. با ادغام منظومه وان‌وب با فن‌آوری های نوآورانه در مقیاس جهانی اینتلست، زیرساخت‌های زمینی و شبکه ماهواره‌های GEO اینتلست، می‌توان شرکت جدیدی تاسیس کرد که پاسخگوی نیاز به پهنای باند در سراسر دنیا باشد.  این شرکت می‌تواند در چند سال آینده به یک مرجع جهانی برای اینترنت مقرون به صرفه برای مشتریان همراه و ثابت تبدیل شود.

در حال حاضر رشد در موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و اینترنت که نمونه‌هایی از فناوری‌های جدید هستند، به عنوان نمودی از انقلاب صنعتی چهارم در حال ظهور است. افزایش در عملکرد و انعطاف پذیری موارد ذکر شده باعث ایجاد ابتکار در خدمت‌رسانی های جدید و مدل های کسب و کار شده است.به طوری که مشتریان هم اکنون می‌توانند  مخابرات ماهواره‌ای را به عنوان یک سرویس، که برتر از پهنای باند ساده است ، خریداری کنند.

دولت‌ها به دنبال استفاده از این نوآوری‌های جدید از طریق خرید محصول بهینه‌سازی شده هستند. بدین ترتیب استفاده از نوآوری‌های تجاری و ظرفیت‌های آنها  مناسب‌ترین راه برای دولت‌ها در آزمایش، تکامل و گسترش فن‌آوری های جدید است. امور افراد، دولت ها و اقتصاد ملی همه به لزوم ایجاد آخرین انقلاب صنعتی با تکنولوژی ماهواره ای بستگی دارد و نیاز به انقلاب صنعتی با افزایش سرعت نوآوری در فن آوری، اجتناب ناپذیر  و آینده فضایی با در نظر گرفتن این موارد بسیار روشن است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1939
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها