چین یک ماهواره مخابراتی را با هدف ارائه خدمات ارتباطی باند پهن به فضا پرتاب کرد

0 350

چین یک ماهواره مخابراتی را به‌عنوان اولین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای برای ارائه خدمات ارتباطی باند پهن به فضا پرتاب کرد. این ماهواره با نام اپستار-۶دی (APStar-6D) روز پنجشنبه ۹ژوئیه (۱۹ تیر) ساعت ۱۲:۱۰ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) از پایگاه پرتاب جیچانگ (Xichang) به فضا ارسال شد و در یک مدار انتقالی قرار گرفت تا طی هفته‌های آینده با استفاده از سامانه پیشران الکترونیکی خود به مدار ژئو منتقل شود. اپستار-۶دی که توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology) توسعه یافته، یک ماهواره مخابراتی پربازده بوده و با وزنی معادل ۵۵۵۰ کیلوگرم دارای عمر طراحی ۱۵ سال می‌باشد. ماهواره مذکور که از باس ماهواره‌ای DFH-4E بهره می‌برد، دارای ۹۰ بیم کاربری (user beam) باند Ku برای مشتریان و ۸ بیم باند Ka برای ارتباط با ایستگاه‌های زمینی است.

نمای ماهواره اپستار-۶دی

اپستار-۶دی می‌تواند ظرفیت ارتباطی حداقل ۵۰ گیگابایت بر ثانیه را فراهم آورده که ظرفیت هر بیم به‌تنهایی به بیش از ۱ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. در چین این ظرفیت ارتباطی به ۲۵ تا ۳۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید. اپراتور این ماهواره‌ هلدینگ چینی ای‌پی‌تی (APT Satellite Holdings) می‌باشد و قرار است با پرتاب دو یا سه ماهواره دیگر در نهایت یک منظومه ماهواره‌ای برای ایجاد ارتباطات باند پهن تشکیل شود؛ منظومه‌ای که قادر به پوشش جهانی خواهد بود و یک شبکه ارتباطی قابل کنترل، خودکار و امن را تشکیل می‌دهد. این شبکه می‌تواند خدمات ارتباطی کم‌هزینه و با کیفیت بالا را برای ارتباطات متحرک در کشتی‌ها، هواپیماها و وسایل نقلیه زمینی فراهم آورد. گفتنی است ماهواره اپستار-۶دی به‌خصوص برای پوشش مسیرهای هوایی و دریایی بهینه‌سازی شده است.

لانگ مارچ-۳بی که با نام چانگ ژنگ-۳بی (Chang Zheng-3B) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای است که قابلیت ۴ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر که توسط آکادمی فناوری‌های حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) توسعه یافته، دارای طول کلی ۵۴.۸ متر می‌باشد. قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن ۳ متر است. لانگ مارچ-۳بی با وزنی بالغ بر ۴۲۵ تُن قادر به حمل ۱۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۰۰۰ کیلوگرم به مدار ژئو می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور که در اولین پرتاب خود در سال ۱۹۹۶ شکست خورد، با احتساب این عملیات تاکنون ۶۹ مأموریت پرتاب را پشت‌سر گذاشته که ۴ مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و ‌ هر بار پرتاب آن بیش از ۷۰ میلیون دلار هزینه در بردارد.

 

wikipedia ، space.skyrocket.de ، spaceflightnow ، spacenews ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15497
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها