استارشیپ سرانجام تست فشار برودتی را با موفقیت پشت سر گذاشت

0 446

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) پس از بارها ناکامی، سرانجام توانست تست فشار برودتی یا کرایوژنیک (cryogenic) فضاپیمای استارشیپ (Starship) خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و گام مهمی را در توسعه این فضاپیما بردارد. آزمایش مذکور که بر روی نمونه اولیه استارشیپ موسوم به SN4 صورت گرفت، راه را برای نصب موتورهای رپتور بر روی این فضاپیما هموار کرد؛ موتور‌هایی که به‌گفته ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، قرار است تست احتراق آن‌ها به‌زودی انجام شود.

در این آزمایش که موجب خرابی و یا از بین رفتن نمونه‌های اولیه قبلی استارشیپ شده بود، فضاپیما با نیتروژن مایع بسیار سرد پر می‌شود تا این موضوع بررسی گردد که آیا استارشیپ قادر به تحمل چنین دما و فشاری در زمان استفاده از پیشرانه‌ها با این سوخت بسیار سرد خواهد بود یا خیر. گفتنی است آخرین تست فشار برودتی مدتی پیش روی سومین نمونه اولیه استارشیپ موسوم به SN3 انجام شد که طی آن این نمونه فرو ریخت و از بین رفت.

نمونه اصلی استارشیپ با طول ۱۱۸ متر و قطر ۹ متر یک فضاپیمای دو مرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که قادر به حمل ۱۰۰ هزار کیلوگرم به هر نقطه‌ای در فضا از جمله ماه و مریخ خواهد بود. مرحله اول این فضاپیما ۶۸ متر و مرحله دوم آن ۵۰ متر طول داشته و به‌ترتیب قادر به تولید نیروی پیشران ۷۲ هزار کیلونیوتن و ۱۲ هزار کیلونیوتن می‌باشند. همچنین سوخت هر دو مرحله آن متان و اکسیژن مایع می‌باشد. پیش‌تر و طی انجام آزمایش‌هایی، نمونه اولیه استارشیپ با مشخصات Mk1 تقریباً از بین رفته و نمونه دیگر یعنی Mk2 نیز به‌حالت تعلیق درآمده است. همچنین SN2 که در واقع فقط یک مخزن آزمایشی در مقیاس کوچک برای آزمایش‌های مربوط به جوشکاری بود، پس از استفاده از رده خارج شد.

 

espash ، spaceflightnow ، theverge

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15141
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها