دومین مأموریت آریان‌اسپیس در سال ۲۰۲۰ انجام شد

0 353

دو ماهواره آسیایی توسط ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) به فضا پرتاب شدند. طی این مأموریت ماهواره‌های ژئوکومپست (GEO-KOMPSAT 2B) متعلق به کره جنوبی و JCSat 17 متعلق به ژاپن در مدار ژئو قرار گرفتند. 

ماهواره سنجش از دور ژئوکومپست توسط مؤسسه دولتی تحقیقاتی هوافضای کره جنوبی (Korea Aerospace Research Institute به اختصار KARI) به‌کار گرفته می‌شود. پیمانکار اصلی ساخت این ماهواره نیز همین مؤسسه بوده است. ژئوکومپست برای دو هدف اصلی هواشناسی و نظارت بر اقیانوس‌ها ساخته و پرتاب شده و به همین منظور مجهز به دو محموله برای انجام وظایف خود است؛ محموله اول GOKI-II ( مخفف عبارت Geostationary Ocean Color Imager-II) نام دارد که توسط شرکت ایرباس (Airbus) ساخته شده‌ و به نظارت بر اقیانوس‌ها خواهد پرداخت. محموله دوم این ماهواره با نام جمز بال ائرواسپیس (gems ball aerospace) توسط شرکت اروپایی بال ائرواسپیس (Ball Aerospace) ساخته شده‌ و وظیفه‌اش انجام مأموریت‌های هواشناسی ژئوکومپست عنوان گردیده است. ماهواره کره‌ای ۳۳۷۹ کیلوگرم وزن دارد و عمر آن با وجود بهره‌مندی از باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی کمتر از ۱۰ سال خواهد بود.   

JCSat 17 نیز برخلاف ماهواره کره‌ای کاربرد مخابراتی دارد. این ماهواره ژاپنی با وزن ۵۸۵۷ کیلوگرم مجهز به بسته‌های مخابراتی دارای ترانسپاندرهای ‌KU-Band و C-Band و همچنین S-Band است. JCSat 17 که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته شده، قرار است به مدت بیش از ۱۵ سال به اپراتور خود خدمت کند. این ماهواره ژاپنی توسط شرکت اسکای پرفکت (SKY Perfect JSAT Corporation) مستقر در توکیو به‌کار گرفته می‌شود. گفتنی است این شرکت اولین اپراتور ماهواره‌ای خصوصی ژاپنی محسوب می‌گردد. اسکای پرفکت قصد دارد به‌وسیله این ماهواره خدمات مخابراتی را به طیف وسیعی از مشتریان مختلف خود ارائه نماید.

شایان ذکر است پرتاب این دو ماهواره روز چهارشنبه ۱۹فوریه (۳۰بهمن) ساعت ۱۹:۱۸ به‌وقت محلی (۱:۴۸ به‌وقت تهران) توسط شرکت آریان‌‌اسپیس (Arinaspace) و از پایگاه فضایی گویان (Guiana Space Center) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام شد. ماهواره‌بر آریان-۵ که این پرتاب توسط آن صورت پذیرفت مهم‌ترین ماهواره‌بر کنونی اروپا به‌شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۶ پرتاب‌های خود را آغاز کرده و قرار است تلسکوپ فضایی جیمزوب (James Webb Space Telescope) نیز در سال ۲۰۲۱ توسط این ماهواره‌بر به فضا ارسال گردد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14816
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها