ناسا چهار طرح پیشنهادی برای اکتشاف منظومه شمسی را اعلام کرد

ناسا چهار طرح پیشنهادی برای انجام مأموریت‌های علمی تحت برنامه دیسکاوری (Discovery Program) را اعلام و چهار تیم را مأمور توسعه آن‌ها نمود. این سازمان چندین میلیون دلار بودجه به هرکدام از تیم‌ها اختصاص داده و پس از ۹ ماه، با بررسی عملکرد آن‌ها، در مورد عملی شدن پروژه‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مأموریت‌های مذکور شامل مطالعه سیاره زهره، تریتون (Triton) قمر نپتون، و آیو (Io) قمر مشتری، شده و تیم‌هایی از مرکز پروازهای فضایی گادِرد (Goddard Space Flight Center) آژانس فضایی آمریکا، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins’ Applied Physics Laboratory) و آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا روی آن‌ها فعالیت خواهند کرد. آژانس فضایی آمریکا به هر کدام از تیم‌ها ۳ میلیون دلار بودجه داده تا با جدیت بیشتری فعالیت نمایند.

جزئیات این چهار پروژه را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

وریتاس (VERITAS): تمرکز این طرح بر مطالعه سطح سیاره زهره و جمع‌آوری اطلاعات در مورد علت تفاوت‌های این سیاره با زمین خواهد بود.

داوینچی+ (+DAVINCI): این پروژه نیز در مورد مطالعه سیاره زهره بوده ولی تمرکز آن روی گازهای اطراف این سیاره است. یکی از مأموریت‌های احتمالی داوینچی+ ارسال کاوشگر به عمق جو سیاره زهره خواهد بود تا دانشمندان را از نحوه تغییرات اتمسفر این سیاره و احتمال وجود اقیانوس در آن آگاه نماید.

ایوو (IVO): این پروژه به مطالعه قمر مشتری و یکی از فعال‌ترین اجرام منظومه شمسی یعنی آیو (Io) از نظر زمین‌شناختی اختصاص یافته است. در این مأموریت فعالیت‌های آتشفشانی گسترده این قمر از نزدیک مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و دانش بشر از ساختار آن افزایش خواهد یافت.

تریدنت (Trident): این طرح به مطالعه بزرگ‌ترین ماه طبیعی مشتری یعنی تریتون اختصاص دارد. کاوشگر این مأموریت با عبور از نزدیکی تریتون از آن نقشه‌برداری کرده و به‌دنبال آثاری از وجود اقیانوس در زیر سطح آن خواهد گشت.

گفتنی است ناسا پس از گذشت ۹ ماه گزارش هر چهار تیم را ارزیابی کرده و حداکثر دو طرح را برای توسعه بیشتر انتخاب می‌کند. برنامه دیسکاوری ناسا مجموعه‌ای از طرح‌های کم‌هزینه را شامل شده و تمرکز اصلی آن انجام مأموریت‌های علمی و فضایی برای کاوش منظومه شمسی است.