چشم‌انداز زیبای مریخ مه‌آلود از نگاه کاوشگر کنجکاوی

0 540

کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) متعلق به ناسا تصویری خیره کننده و منحصر به فرد را از مریخ ثبت کرده که در آن فضا مه‌آلود به نظر می‌آید. کنجکاوی این روزها در مریخ سرگرم جستجو در منطقه‌ای به نام Central Butte است که در دهانه گیل (Gale) واقع شده و دمای آن تا منفی ۹۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. محققان ناسا علاقه زیادی به شناسایی ویژگی‌های سطح این منطقه دارند و این کاوشگر نیز اخیراً تصویری جذاب از قسمت‌های صخره‌ای آن به زمین ارسال کرده است.

این دهانه چند میلیارد سال قبل و پس از برخورد یک شهاب‌سنگ به مریخ شکل گرفت. دهانه گیل زمانی بستر یک دریاچه باستانی بوده اما مدت‌هاست که تنها رسوب‌هایی از آن به یادگار مانده است. در مرکز این دهانه کوه شارپ (Mount Sharp) با ارتفاع ۵ کیلومتر قرار گرفته که دیواره‌های آن در تصویر به چشم می‌خورد.

منظره افق در این تصویر در نگاه اول مه‌آلود یا ابری به نظر می‌رسد اما سوژه اصلی آن دهانه گیل با دیواره‌های مرتفع هستند که در میان آن نیز کوه شارپ قد برافراشته است. تاکنون تصاویر بسیاری از مریخ به زمین ارسال شده اما این عکس به خاطر شباهت آن به نمایی زمستانی از مناظر زمینی توجه اخترشناسان و علاقه‌مندان به فضا را به خود جلب کرده است.

کوه شارپ از لایه‌های بسیاری تشکیل شده که به باور دانشمندان طی بازه زمانی طولانی و از انباشت رسوب‌های دهانه گیل تشکیل شده است. محققان در میان لایه‌های متعدد شارپ به دنبال شواهدی از چگونگی تغییر محیط مریخ و تاریخچه وجود آب هستند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14300
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها