1398/08/18

پلتفرم جدید راکت لب؛ راهی به سوی ماه و فراتر از آن

شرکت راکت لب (Rocket Lab) در کنگره بین‌المللی فضانوردی در واشنگتن دی.سی اعلام کرد که تا اواخر سال ۲۰۲۰، سرویس‌های خود را برای ارسال ماهواره‌های کوچک و سایر محموله‌ها به مدارهای متوسط، زمین‌ثابت و حتی مدارهای ماه گسترش می‌دهد.
پلتفرم جدید راکت لب؛ راهی به سوی ماه و فراتر از آن

اندکی کمتر از دو سال پیش بود که این شرکت مستقر در کالیفرنیا اولین ماهواره‌های کوچک خود را با استفاده از ماهواره بر خود به نام الکترون (Electron) از پایگاه فضایی این شرکت واقع در نیوزیلند به مدار پایین زمین (LEO) پرتاب کرد.

اکنون راکت لب نه تنها درباره ارسال محموله‌های کوچک به مدارهای متوسط، زمین‌ثابت و مدارهای اطراف ماه صحبت می‌کند، بلکه به زودی محموله‌های بزرگتری را به  فضای بین ماه و زمین (Cis-Lunar Space) و مدار زمین‌ثابت ارسال خواهد کرد. مدار زمین‌ ثابت یا مدار زمین‌ایستا (Geostationary orbit) در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتری از سطح‌ دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد.

به گفته راکت لب، این شرکت با استفاده از تجارب به دست آمده از چند پرتاب ماهواره‌بر الکترون به مدارهای زمین، سامانه پیشرانش Curie آن را توسعه داده است. این موضوع به این شرکت اجازه می‌دهد تا فضاپیمای مذکور در نهمین پرتاب خود بتواند محموله را تا ارتفاع هزار کیلومتری (۶۰۰ مایلی) زمین ارسال کند.

اما شاید بزرگترین پیشرفت به دست آمده، پلتفرم ماهواره‌ای ۵۰ کیلوگرمی این شرکت به نام فوتون (Photon) است که برای پشتیبانی از مأموریت‌های مختلف، از مأموریت‌ها به مدار پایین زمین گرفته تا مأموریت‌ها به فضای بین سیاره‌ای طراحی شده است. این پلتفرم، از مأموریت ماهواره‌های کوچک تا ۱۷۰ کیلوگرم (۳۷۵ پوند) و از مرحله پرتاب تا حداکثر ۵ سال بعد در مدار پشتیبانی می‌کند. فوتون ماهواره را قادر می‌سازد تا به مدار قمری رسیده و در ارتفاعی کم نسبت به سطح ماه پرواز کند.

فوتون در حقیقت روی الکترون سوار شده و به عنوان بخشی از سرویسی ارائه می‌گردد که شامل پرتاب الکترون و کنترل عملیات‌های فضاپیما می‌شود. این ابزار به ماهواره‌های کوچک در استقرار سریعتر در مدار و قرارگیری در موقعیت مناسب‌تر به منظور تصویربرداری از زمین کمک می‌کند.

پلتفرم جدید راکت لب؛ راهی به سوی ماه و فراتر از آن

پلتفرم ماهواره‌ای فوتون (در سمت راست تصویر)

پیتر بک (Peter Beck) مؤسس و رئیس اجرایی شرکت راکت لب می‌گوید: «ماهواره‌های کوچک نقش مهمی در علم و اکتشاف و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی و ناوبری برای حمایت از بازگشت انسان‌ها به ماه ایفا می‌کنند.»

گفتنی است شرکت راکت‌لب در سال ۲۰۰۶ در نیوزیلند تأسیس شد ولی بعداً مقر آن به کالیفرنیا منتقل گردید.

سازمان ها | Rocket Lab