پرتاب ماهواره‌های نظارت بر کشتیرانی در سال ۲۰۲۰

استارت‌آپ فرانسوی آن‌سین‌لبز (UnseenLabs plans) قصد دارد در پی موفقیت اولین ماهواره خود، تا سال آینده ۶ ماهواره دیگر از منظومه ماهواره‌ای نظارت بر کشتیرانی را به فضا پرتاب کند.
کلمنت گالیک (Clément Galic) مدیرعامل و یکی از بنیان‌گزاران این شرکت می‌گوید :« آزمایشات اولین ماهواره‌ این منظومه که پرتاب آن در ۱۹ اوت امسال توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) انجام شد نشان داد این ماهواره قادر به انجام ماموریت خود یعنی تشخیص سیگنال‌های کشتی‌هایی که سعی در جلوگیری شناسایی خودشان دارند و اشتراک آن با ماهواره‌های دیگر است.»
این شرکت قصد دارد با برپایی منظومه‌ای از ده‌ها ماهواره به ارائه خدمات نظارت بر کشتی‌رانی و ردیابی کشتی‌هایی که سامانه شناسایی خودکار (AIS) خود را خاموش‌ کرده‌اند بپردازد.  آن‌سین‌لبز محموله تاسواره‌های خود را خودش خواهد ساخت اما برای ساخت شش باس ماهواره‌متفاوت به شرکت سوئدی-دانمارکی گام‌اسپیس (GomSpace) تکیه کرده‌ است.
این شرکت برنامه دارد تا در نهایت ۲۰ تا ۵۰ ماهواره را به مدار لئو ارسال کند. گالیک می‌گوید شرکت در این راه موفق به جذب ۷.۵ میلیون یورو از سرمایه‌گذاران فرانسوی شده است.

منبع spacenews.com