بررسی سطح یک سیاره فراخورشیدی توسط ناسا

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer)، نمای نادری را از سطح یک سیاره سنگی ارائه داده است. این مطالعه نشان می‌دهد که سطح این سیاره فراخورشیدی ممکن است شبیه سطح قمر زمین و یا عطارد باشد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، سیاره فراخورشیدی LHS 3844b یک سیاره داغ بوده و هیچ گازی همانند عطارد اطراف آن نیست؛ همچنین فاقد اتمسفر نازکی است که به تسهیل حیات روی زمین کمک می‌کند.

LHS 3844b احتمالا دارای قفل جذر و مدی (Tidal locking) یا قفل گرانشی (gravitational locking) است؛ به این معنی که یک سمت این سیاره دائما به سمت ستاره‌ای است که به دور آن می‌چرخد به‌ گونه‌ای که دما در این سمت به هزار و ۱۴۰ درجه می‌رسد. قفل جزر و مدی زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی یا نیروی جزر و مدی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. لازم به توضیح است نیروی کشندی یا نیروی جزر و مدی یک اثر ثانویه از نیروی جاذبه بوده و باعث به وجود آمدن پدیده جزر و مد می‌شود.

سیاره مذکور که در سال ۲۰۱۸ توسط تلسکوپ فضایی ناسا تِس (TESS) کشف شد، در فاصله ۴۸.۶ سال نوری از سطح زمین قرار دارد و شعاع آن ۱.۳ برابر شعاع زمین است. این سیاره فراخورشیدی به دور یک نوع ستاره کوچک و سرد موسوم به کوتوله سرخ (red dwarf) یا کوتوله M می‌چرخد که ممکن است میزبان درصد بالایی از تعداد کل سیاره‌ها در این کهکشان باشد.

تلسکوپ فضایی تِس این سیاره را از طریق روش گذر کشف کرده است؛ در این روش شناسایی در زمانی صورت می‌گیرد که نور یک ستاره والد به دلیل چرخش یک سیاره میان این ستاره و زمین، کم‌نور می‌شود. در بیانیه ناسا آمده است، پیش از این اسپیتزر و تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) ناسا اطلاعاتی در مورد جو چند سیاره گازی جمع‌آوری کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که LHS 3844b کوچک‌ترین سیاره‌ای است که دانشمندان از نور بازتاب‌شده از سطح آن برای کسب اطلاعات در مورد اتمسفر آن استفاده کرده‌اند.

منبع خبرگزاری ایرنا