لباس فضانوردی نیل آرمسترانگ در ماموریت آپولو ۱۱ به موزه بازگشت

0 1,237

برای اولین بار بعد از ۱۳ سال در روز سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر ماه) و در پنجاهمین سالگرد پرتاب آپولو ۱۱ (Apollo 11) به فضا، از لباس نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)‌ که در طول سفر به ماه بر تن داشت در موزه هوافضای اسمیتسونین (Smithsonian National Air and Space Museum) رونمایی شد.

پسر آرمسترانگ به همراه مایک پنس (Mike Pence)، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، در مراسم رونمایی از این لباس حضور داشتند. پنس در این مراسم گفت: «این کشور در اواخر دهه ۱۹۶۰ عمیقا از هم مجزا شده بود، اما وقتی آرمسترانگ اولین قدم‌هایش را بر روی ماه گذاشت، با افتخار کنار هم جمع شدند. در اوج همکاری علم و انسان، برای آن لحظه کوتاه، مردی که این لباس را پوشید، ملت ما و همه دنیا را گرد هم آورد. آپولو ۱۱ تنها رویداد قرن ۲۰ است که ۱۰ قرن دیگر نیز از آن یاد خواهد شد؛ ۲۰ جولای ۱۹۶۹ در اذهان و تخیلات مردان و زنان، اینجا روی زمین، در سراسر منظومه شمسی و فراتر از آن باقی خواهد ماند.»

لباس آرمسترانگ به مدت ۳۰ سال در این موزه نمایش داده می‌شده است؛ اما نگرانی سازندگان لباس از فرسودگی آن باعث شد در سال ۲۰۰۶ از دید عموم خارج شود.

الن استفان (Ellen Stofan)، مدیر موزه اسمیتسونین گفت: «پیچیدگی لباس نشان می‌دهد که قادر است فضانورد را در محیط‌های نامساعد مانند گرما و سرمای شدید، مواد رادیویی، شهاب‌سنگ‌ها و یا خطر برخورد با سنگ‌های تیز حفظ کند و تمام این موارد باید در ساخت لباس رعایت شود.»

با توجه به یادداشت‌های سازندگان، این لباس‌ها مانند فضاپیما‌هایی تک نفره بوده‌اند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای نبوده که نیم قرن دوام بیاورند بلکه تنها برای تحمل سختی قدم زدن روی ماه طراحی شده بودند. چکمه‌های اصلی که فضانوردان آپولو ۱۱ پوشیده بودند به علت سنگینی در ماه باقی ماندند و چکمه‌هایی که در موزه اسمیتسونین نگه‌داری می‌شوند در واقع آن‌هایی هستند که فضانوردان در بازگشت به زمین پوشیده بودند.

بودجه اقدامات حفاظتی لباس‌ها با کمک‌های مردمی تامین شد و باقی مانده این بودجه صرف نگهداری از لباس مایکل کالینز (Michael Collins) شد؛ فضانوردی که همراه آرمسترانگ و باز آلدرین (Buzz Aldrin) در ماموریت آپولو ۱۱ بود، شد.

نیل آرمسترانگ در ۱۲ آگوست سال ۲۰۱۲ در سین سیناتی (Cincinnati) ایالت اوهایو (Ohio) آمریکا از دنیا رفت.

منبع خبرگزاری دانشجو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13526
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها