دومین ماموریت هند به ماه انجام شد

0 750

سازمان فضایی هند (ISRO) دومین ماموریت خود را به ماه آغاز کردند. این ماموریت ارسال مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌ها به ماه است که چاندریان-۲ (Chandrayaan 2) نام دارد. هدف این ماموریت مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه است.

چانداریان-۲ دارای سه بخش اصلی است که شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد می‌شوند. هرکدام ازاین بخش‌ها دارای ماموریت و تجهیزات مخصوص خودشان هستند.
مدارگرد قرار است در مدار ۱۰۰ کیلومتری ماه گردش کند و از آنجا به انجام ماموریت خود بپردازد. این مدارگرد ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. تجهیزات مدارگرد و ماموریت هرکدام از آن‌ها به شرح زیر است:
۱)طیف‌سنج رادیویی اشعه ایکس (CLASS) که برای نقشه‌برداری از عناصر اصلی موجود در ماه استفاده می‌شود.
۲) سنجشگر رادار روزنه مصنوعی (SAR) دارای ترانسپاندر‌های S-Band و L-Band برای کاوش سطح ماه به منظور یافتن عناصر مختلف از جمله یخ است. انتظار می‌رود که این رادار روزنه مصنوعی شواهد بیشتری از وجود یخ در نیمه تاریک ماه ارائه دهد.
۳)طیف‌سنج آی‌آر (IIRS) برای مطالعه مواد معدنی، مولکول‌های آب (در صورت پیدا کردن یخ) و هیدروکسیل موجود در ماه
۴)طیف‌سنج جرمی خنثی (CHACE-2) برای مطالعه دقیق جو ماه
۵)دوربین نقشه‌برداری سطحی (TMC-2) برای تهیه نقشه سه‌بعدی به منظور مطالعه کانی‌شناسی و زمین‌شناسی ماه
با رسیدن فضاپیما به مدار ماه، سطح‌نشین از آن جدا شده و به منظور انجام ماموریت خود روی سطح ماه فرود می‌آید. تجهیزات این سطح‌نشین ۱۳۲۵ کیلوگرمی و هدف هرکدام از آن‌ها به شرح زیر است:
۱)یک لرزه‌نگار به منظور ثبت ماه‌لرزه‌ها در محل فرود 
۲)یک پراب حرارتی برای مطالعه خواص حرارتی سطح ماه
۳)یک پراب لانگمیور برای اندازه‌گیری تغییر و تراکم پلاسمای سطح‌ ماه 
با فرود آمدن سطح‌نشین بر روی ماه، سطح‌نورد از آن‌ جدا شده و برای انجام ماموریتش به راه خود ادامه ‌می‌دهد. سطح نورد دارای شش چرخ و ۲۵ کیلوگرم وزن است و دو محموله به منظور تجزیه و تحلیل عناصر سطح ماه در محل حرکتش بر روی آن نصب شده است که به شرح زیر هستند:
۱)تجزیه‌گر اسپکتروسکوپ لیزری (LIBS)
۲) اسپکتروسکوپ اشعه ایکس القا شده توسط ذرات آلفا (APIXS)
پرتاب چانداریان-۲ دوشنبه ۲۲ جولای (۳۱ تیر) ساعت ۱۴:۴۳ بامداد به وقت محلی (۱۳:۴۳ به وقت تهران) از پایگاه فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan) و توسط حامل فضایی جی‌اس‌ال‌وی-۳ (GSLV_III) انجام شد. در صورت فرود موفقیت‌آمیز سطح‌نشین بر روی سطح ماه، هند تبدیل به چهارمین کشوری می‌شود که به سطح ماه رسیده است.

منبع spacelaunchschedule.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13417
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها