طرحی مفهومی برای رصدخانه پرتوایکس فضایی

طرحی مفهومی برای رصدخانه پرتو ایکس فضایی در مدار زمین برای رصد پدیده‌هایی کیهانی گذرایی که به سرعت تغییر می‌کنند در بخش علوم فضایی آزمایشگاه تحقیقات دریایی آمریکا (U.S. Naval Research Laboratory) ارائه‌ شده است. این طرح مفهومی استروب-ایکس (STROBE-X سرواژه Spectroscopic Time-Resolving Observatory for Broadband Energy X-rays) نام گرفته و برای بررسی سیاهچاله‌ها، ستاره‌های نوترونی و همچنین پدیده‌ها و انفجارهای گذرای کیهانی ارائه‌شده است. این رصدخانه می‌تواند چرخش سیاهچاله‌ها، شعاع ستاره‌های نوترونی و عناصر ایجادشده در پدیده‌های انفجاری کیهان را تعیین کند.

استروب-ایکس ماهواره‌ای ۵ هزار کیلوگرمی با میدان دید وسیع است که توانایی تشخیص و مکان‌یابی سریع رویدادهای گذرا و رصد منابع آن‌ها را دارد. این ماهواره می‌تواند به سرعت ابزارهای رصدی خود را روی هدف موردنظر تنظیم کند. همچنین امکان کنترل این رصدخانه از زمین هم وجود خواهد داشت. میدان دید این رصدخانه ده برابر از رصدخانه‌های پرتو ایکس پیشین بیش‌تر است. این امکان با بهره‌گیری از روزآمدترین آشکارسازهای حالت جامد پرتو ایکس و ابزارهای اپتیکی سبکی که پرتوهای ایکس را کانونی می‌کنند به دست آمده است.

تأمین مالی مطالعات استروب-ایکس را سازمان ناسا (NASA) بر عهده داشته و ۱۳۰ پژوهشگر از دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف آمریکایی و بین‌المللی در این طرح مشارکت داشته‌اند. هزینه ساخت این رصدخانه مداری ۸۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع Phys