خطری پنهان و باورنکردنی که جان فضانوردان را تهدید می‌کند

0 545

آزمایش نکردن یکی از اصلی‌ترین سامانه‌ها برای نجات جان فضانوردان در مواقع خطر هنگام پرتاب به فضا سبب بی‌اعتمادی ناسا به عملکرد اسپیس ایکس و بوئینگ شده است. کارشناسان اعلام کرده‌اند سامانه‌های لغو اضطراری پرواز که به‌طور ویژه باید در کپسول‌های فضایی وجود داشته باشد و به گفته متخصصان اسپیس ایکس(SpaceX) و بوئینگ در کپسول‌های فضایی ساخت آن شرکت‌ها وجود دارد تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است.



سامانه لغو پرواز خودکار، در تمامی کپسول‌های فضایی وجود دارد و استفاده از آن در مواقع اورژانسی و اضطراری برای حفظ جان فضانوردان است. با کمک این سیستم در صورت بروز هرگونه نقص فنی زمان پرتاب کپسول فضایی در موشک حامل آن، فضانوردان می‌توانند با راه‌اندازی این سامانه و بدون نیاز به انجام عملیات خاصی به‌سلامت به زمین بازگردند.
 
سامانه لغو پرواز خودکار در اکتبر سال ۲۰۱۸ مورد آزمایش قرار گرفت، زمانی که فضانوردان راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی در مسیر رسیدن به ایستگاه دچار مشکل شدند با فعال شدن این سیستم به‌سلامت به زمین بازگشتند.
کارشناسان اعلام کرده‌اند اسپیس ایکس و بوئینگ نسل جدیدی از سامانه فرار و بازگشت خودکار کپسول‌های فضایی را ابداع کرده‌اند که با نمونه‌های گذشته متفاوت است.

به‌تازگی کپسول فضایی اسپیس ایکس در جریان آزمایش ثابت موتورهای خود دچار آتش‌سوزی نسبتاً شدیدی در موتورها شد، همچنین به دلیل نقص فنی و سقوط چندین هواپیمای مکس پرتاب کپسول فضایی شرکت بوئینگ به فضا به تعویق افتاده است و کارشناسان ناسا تا زمان اطمینان از ایمنی کپسول اجازه پرتاب و حمل فضانورد با آن را نمی‌دهند.


آزمایش سامانه فرود خودکار اولین بار به‌وسیله ناسا در پروژه مرکوری مورد استفاده قرار گرفت، این سامانه در مأموریت‌های آپولو به کره ماه نیز مورداستفاده قرارگرفته بود. امروزه این سیستم در کپسول‌های فضایی سایوز روسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در سال گذشته سبب نجات جان دو فضانورد شد.
 
اسپیس ایکس و بوئینگ نسل جدیدی از سامانه فرار و بازگشت خودکار کپسول‌های فضایی را ابداع کرده‌اند که با نمونه‌های گذشته متفاوت است. افزون بر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ، ناسا اکنون به تکمیل و ساخت نسل جدید سفینه‌های فضایی با نام اوریون(Orion) پرداخته است و سعی دارد با این سفینه فضایی مأموریت بازگشت دوباره به کره ماه را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.
 
مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند آزمایش سامانه بازگشت اضطراری کپسول فضایی اوریون در ماه ژوئن سال میلادی جاری انجام خواهد شد.
زمان پرتاب کپسول فضایی کرو دراگون همراه باسرنشینان انسانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای روز ۲۵ جولای سال جاری پیش‌بینی‌شده است، اما به دلیل آزمایش نشدن سامانه فرود اضطراری و نیز آتش گرفتن موتور بدنه کپسول به‌احتمال‌زیاد به تعویق خواهد افتاد.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12912
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها