بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان در خدمت مأموریت هرا

0 673

سیارک دوتایی دیدیموس (Didymos)، مقصد فضاپیمای هرا متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA)، در اواسط اسفند گذشته در مقابله و بهترین شرایط رصدی بود. گروهی از اخترشناسان برجسته اروپایی که در برنامه‌ریزی و طراحی این مأموریت همکاری می‌کنند، از این فرصت استفاده و این سیارک دوتایی را با قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان رصد کردند. هرچند حتی با بزرگ‌ترین تلسکوپ‌ها این سیارک دوتایی بسیار محو و کم‌نور دیده می‌شود، اما این رصدها کمک شایانی به طراحی مأموریت هرا خواهند کرد.

ابتدا تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (Gran Telescopio Canarias)، بزرگ‌ترین تلسکوپ  بازتابی جهان با قطر آینه ۱۰/۴ متر، به مدت سه شب  دیدیموس را رصد کرد. سپس در چهار شب بعدی  تلسکوپ ویلیام هرشل (William Herschel Telescope)، دومین تلسکوپ بزرگ اروپا با قطر آینه ۴/۲ متر، رصد را ادامه داد. رصدها در آوریل (فروردین) در نیمکره جنوبی زمین با تلسکوپ وی ال تی (VLT سرواژه Very Large Telescope)، که با آرایه‌ای از چهار تلسکوپ ۸/۲ متری در شیلی مستقر است، ادامه یافته است.

سیارک دوتایی دیدیموس هنگام مقابله حدود ۱۴۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت. این سیارک دوتایی از یک سیارک با قطر ۷۸۰ متر با نام دیدیموس و قمر بسیار کوچک آن به نام دیدیمون (Didymoon) که فقط ۱۶۰ متر قطر دارد و در فاصله یک کیلومتری به دور آن می‌گردد تشکیل شده است. با برنامه‌ریزی فعلی مأموریت هرا قرار است سال ۲۰۲۳ میلادی سفرش را آغاز کند و سال ۲۰۲۶ به سیارک دیدیموس برسد.


منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12794
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها