فناوری جدیدی برای حل مشکلات بزرگ ماهواره‌های کوچک

0 354

ماهواره‌های مکعبی به بازیگرهای مهمی در عرصه اکتشافات فضایی بدل شده‌اند. ابعاد کوچک و هزینه پایین آن‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای فعالان تجاری در سال‌های اخیر تبدیل کرده است؛ اما فرایند ساخت سامانه پیشرانش برای چنین ماهواره‌هایی مشکلاتی به همراه دارد. محققان دانشگاه پردو (Purdue University) در آمریکا فناوری‌ای برای مرتفع ساختن یکی از این مشکلات توسعه داده‌اند: عدم قطعیت در سامانه احتراقی که وظیفه راه‌اندازی سامانه پیشرانش ماهواره مکعبی را بر عهده دارد.

سامانه‌های احتراق فعلی ماهواره‌های کوچک غیر قابل اتکا هستند و ممکن است در زمان ماموریت ماهواره در معرض آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر قرار بگیرند. اما الکسی شاشرین (Alexey Shashurin) استادیار دانشکده هوافضای دانشگاه پردو و از محققان این طرح می‌گوید: «ما یک فناوری ابداع کرده‌ایم که با انرژی کمتر راه‌اندازی می‌شود و از پالس‌های نانوثانیه‌ای استفاده می‌کند که به سامانه‌های احتراق و پیشرانش کمک می‌کند برای مدتی طولانی با ضریب اطمینان بالا فعالیت کنند.» این تیم سامانه احتراق خود را برای بیش از 1.5 میلیون پالس آزمایش کرده و این سامانه پس از آزمایش‌ها سالم و عملیاتی باقی مانده است. شاشرین این موفقیت را گامی بزرگ در افزایش طول عمر رانشگرهای الکتریکی ماهواره‌های مکعبی می‌داند.

محبوبیت کلی ماهواره‌های مکعبی به سدت به پیشرفت‌هایی وابسته است که در زمینه کوچک‌سازی قطعات الکترونیکی و حسگرها رخ می‌دهند و باعث می‌شوند که امکان تعریف ماموریت‌های جدید برای این ماهواره‌ها به وجود بیاید. شاشرین می‌گوید: «حل کردن چالش‌هایی که سازه‌های فضایی جدید با ابعادی بسیار کوچک‌تر از سازه‌های فضایی گذشته دارند، بسیار هیجان‌انگیز است.» وی افزود: «قدم بعدی برای ماهواره‌های مکعبی این است که یک سامانه پیشرانش کارامد برای انجام مانورهای ضروری یا حفظ موقعیت داشته باشند.» شاشرین و گروهش برای ثبت پتنت فناوری توسعه‌یافته، با دفتر تجاری‌سازی فناوری پردو (Purdue Office of Technology Commercialization) همکاری می‌کنند. این تیم برنامه دارد که در برنامه ملی آی-کورپس (I-Corps) شرکت داشته باشند که برای یافتن شرکای صنعتی و تجاری‌سازی فناوری به محققان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که نتایج این تحقیق به صورت یک مقاله در دهمین شماره مجله (Plasma Research Express) به چاپ رسیده است.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12542
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها