پیش‌بینی طغیان رودخانه‌ها با ترکیب داده‌های چندین ماهواره

0 507

محققان موسسه پژوهشی ژئودزی آلمان (German Geodetic Research Institute) در دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich به‌اختصار TUM) الگوریتمی برای پیش‌بینی عمق آب در نقاط مختلف رودخانه با استفاده از ترکیب داده‌های ماهواره‌ای ارائه کرده‌اند. بر اساس این الگوریتم می‌توان با ترکیب داده‌های چندین ماهواره و استفاده از روش‌های آماری، سطح آب را در همه نقاط رودخانه در زمان‌های مختلف و شرایط آب و هوایی مختلفی مانند بارندگی شدید یا خشک‌سالی با دقت بسیار خوب محاسبه کرد.

ماهواره‌ها با ارسال امواج راداری به سطح رودخانه و دریافت موج منعکس‌شده می‌توانند ارتفاع آب در رودخانه را اندازه بگیرند. اما با این کار عمق آب فقط در محلی از رودخانه که ماهواره از فراز آن عبور می‌کند به دست می‌آید. با روشی که محققان ارائه کرده‌اند، می‌توان داده‌های چندین ماهواره را ترکیب کرد و سطح آب در نقاط مختلف رودخانه را تخمین زد.

پژوهشگران رودخانه میکونگ (Mekong) در جنوب شرق آسیا که یکی از طویل‌ترین رودخانه‌های جهان است و از ۶ کشور عبور می‌کند را بررسی کرده‌اند. سطح آب رودخانه میکونگ در فصول مختلف بسیار تغییر و گاه طغیان می‌کند. پژوهشگران توانسته‌اند با روش ارائه‌شده برای ترکیب داده‌های ماهواره‌ای، ۸۰ درصد طغیان‌های این رودخانه را پیش‌بینی کنند. درحالی‌که با استفاده از داده‌های تنها یک ماهواره، فقط ۴۰ درصد موارد طغیان به درستی قابل پیش‌بینی بود.


منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12302
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها