1397/11/21

کشف گودال‌های جدید در مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی

کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) ناسا و ابزار پیشرفته‌اش اخیراً پس از تغییر مکان موفق به رونمایی از حقایق جالبی درباره مریخ شده‌اند. هفته گذشته دریافتیم که کاوشگر کنجکاوی ناسا پس از مدتی اقامت در منطقه ورا روبن ریج (Vera Rubin Ridge) اکنون مقصد دیگری را برای خود برگزیده است و مقصد جدید او کوه شارپ (Mount...
 کشف گودال‌های جدید در مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی

کاوشگر  کنجکاوی (Curiosity) ناسا و ابزار پیشرفته‌اش اخیراً پس از تغییر مکان موفق به رونمایی از حقایق جالبی درباره مریخ شده‌اند.
هفته گذشته دریافتیم که کاوشگر کنجکاوی ناسا پس از مدتی اقامت در منطقه  ورا روبن ریج (Vera Rubin Ridge) اکنون مقصد دیگری را برای خود برگزیده است و مقصد جدید او  کوه شارپ  (Mount Sharp) است. کوه ائولیس یا کوه شارپ ، یک کوه در مریخ است که در مرکز  گودال گیل (Gale Crater) سربرافراشته است. ارتفاع این کوه از کف گودال گیل بیش از ۵.۵ کیلومتر است.
اکنون پس از تغییر مکان، ابزارهای گرانش این کاوشگر موفق به کشف گودال‌های جدیدی در سیاره سرخ‌شده‌اند اما در حال حاضر دانشمندان مایل به افشای جزئیات آن نیستند.
محققان توسط این ابزار، قادر به جمع آوری داده‌های دقیق‌تری از میزان چگالی لایه‌های سنگی این منطقه بودند و بنا بر این داده‌ها، آنها منطقه مذکور را بسیار متخلخل توصیف کرده‌اند.
کاوشگر کنجکاوی با استفاده از دوربین‌های با وضوح‌بالای خود می‌تواند تصاویر شگفت‌انگیزی از  کوه شارپ (Mount Sharp) ثبت کند و توسط ابزارهای خود قادر به بررسی سطح مریخ و توسط آزمایشگاه کوچکش نیز قادر به تجزیه‌وتحلیل نمونه و مولکول‌های آلی حداقل سه میلیارد ساله است.
با استفاده از این ابزارها می‌توان به بسیاری از رموز سیاره سرخ پی برد. دانشمندان با بررسی اطلاعات پنج‌ساله جمع آوری شده توسط شتاب سنج‌های کاوشگر کنجکاوی نشان داد حفره‌های جدیدی در این سیاره وجود دارد.
شتاب سنج‌های کنجکاوی، می‌توانند جهت و حرکت این کاوشگر را تعیین و شناسایی کنند، اما بعلاوه آنها همچنین با دقت بیشتری می‌توانند نیروی گرانش نقاط مختلف مریخ را نیز بسنجند.
شتاب‌سنج (Accelerometer) حسگری می‌باشد که شتاب مکانیکی را به سیگنال الکتریکی متناسب با آن تبدیل می‌کند. شتاب نرخ تغییرات سرعت در واحد زمان می‌باشد که می‌تواند ثابت (شتاب استاتیک) یا متغیر (شتاب دینامیک) و یا گذرا باشد.
زمانی که کنجکاوی به قله کوه  شارپ  که ارتفاع آن ۳ مایل (۴.۸ کیلومتر) است صعود کرد آنجاست که داستان هیجان‌انگیز می‌شود.
کوین لوئیس (Kevin Lewis)، مدرس دانشگاه جان هاپکینز، گفت: «سطح پایین کوه شارپ به طرز شگفت آوری متخلخل است. ما می‌دانیم که لایه‌های پایین کوه در طول زمان دفن شده‌اند، که این موضوع سبب متراکم شدن آنها شده است.»