داده‌های ماهواره‌ای نقشه توزیع جهانی فقر را ترسیم می‌کند

0 312

پژوهشگران دانشگاه دانمارکی آرهوس (Aarhus University) روشی برای تخمین شرایط اقتصادی در سطح خانوارها با تصاویر باکیفیت ماهواره‌ای یافته‌اند. به گفته این محققان با استفاده از این روش می‌توان با دقت بسیار خوبی شرایط فقر خانوارها را در مناطق روستایی در کشورهای درحال‌توسعه برآورد کرد. این پژوهشگران در مطالعه خود منطقه‌ای کشاورزی در کنیا را برای نمونه بررسی کرده‌اند. آنان با تصاویر ماهواره‌ای اندازه خانه‌ها و مساحت زمینهای کشت نشده و طول مدت فصل کشت را به عنوان شاخص‌هایی برای میزان فقر بررسی کرده‌اند. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که افراد چگونه از زمین‌های اطراف خانه‌هایشان استفاده می‌کنند و این زمین‌ها در طول زمان چگونه تغییر می‌کنند. نتایج بررسی نشان داده است که با پردازش تصاویر ماهواره‌ای می‌توان ۶۲% تغییرات در وضعیت اقتصادی خانوارها را توضیح داد. این پژوهشگران می‌گویند با توجه به ارزانی و در دسترس بودن، تصاویر ماهواره‌ای روشی کم‌هزینه‌ برای بررسی توسعه اقتصادی-اجتماعی در مقایسه با روش‌های سنتی بازدید و مصاحبه حضوری است. همچنین استفاده از تصاویر ماهواره‌ای امکان بررسی در ناحیه جغرافیایی بزرگ‌تری را فراهم می‌کند و بعلاوه این کار را می‌توان در مدت زمان‌های کوتاه‌تری تکرار کرد.

یافته‌های این پژوهشگران به ویژه برای برنامه‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد سودمند است. طبق تخمین پژوهشگران اگر روش سنتی مصاحبه حضوری استفاده شود، هزینه بررسی شرایط اقتصادی خانوارها برای برنامه توسعه پایدار ملل متحد که تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده است بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

در مقاله‌ای که این پژوهشگران منتشر کرده‌اند آمده است که بانک جهانی هزینه بازدید و مصاحبه برای بررسی شرایط اقتصادی در مناطق آفریقایی را حدود ۳۲۰ دلار به ازای هر خانوار تخمین می‌زند. در بررسی نمونه‌ای که پژوهشگران انجام داده‌اند منطقه‌ای در کنیا به مساحت ۱۰۰ کیلومترمربع را با ۳۳۰ خانوار در نظر گرفته شده است که هزینه بازدید و مصاحبه برای این منطقه بیش از ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود. این در حالی است که هزینه خریداری داده‌های ماهواره‌ای برای این منطقه در بازه ۱۷۵۰ تا ۵ هزار دلار قرار می‌گیرد. بنابراین استفاده از روش پردازش تصاویر ماهواره‌ای پیشنهادی باعث صرفه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری برای هر بار بررسی در منطقه نمونه می‌شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12072
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها