استارت‌آپ ژاپنی نخستین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای رصد زمین خود را در مدار قرار داد

0 622

میکرو ماهواره GRUS که استارت‌آپ ژاپنی اکسل‌اسپیس (Axelspace) آن را ساخته است با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. پرتاب این ماهواره به فضا در ۶ دی ۱۳۹۷ به همراه ۲۵ ماهواره کوچک دیگر به عنوان بار ثانویه در کنار محموله اصلی یعنی ماهواره‌های Kanopus-V 5 و Kanopus-V 6 با ماهواره بر سایوز از سیبری روسیه انجام گرفت.

این ماهواره ۱۰۰ کیلوگرم جرم دارد و نخستین ماهواره‌ از منظومه اکسل‌گلوب (AxelGlobe) است که در مدار قرار می‌گیرد. منظومه اکسل‌گلوب برای رصد زمین برنامه ریزی شده است و قرار است برای همه نقاط جهان تازه سازی روزانه فراهم کند. شرکت اکسل‌اسپیس برنامه‌ریزی کرده است که دو ماهواره دیگر در سال ۲۰۲۰ به مدار زمین بفرستد و تا سال ۲۰۲۲ منظومه ماهواره‌ای خود که حداکثر ۵۰ ماهواره خواهد داشت را تکمیل کند.

ماهواره GRUS در تصویربرداری تمام رنگی دقت (panchromatic) ۲/۵ متر و در تصویربرداری چند طیفی دقت ۵ متر فراهم می‌کند و برای عمر بیش از پنج سال طراحی ‌شده است. این ماهواره در مدار ۶۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ قرار گرفته است. داده‌های این ماهواره برای صنایع مختلفی مانند کشاورزی، ماهیگیری، جنگل‌داری، نقشه‌برداری و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا جی‌آی‌اس (GIS) سودمند است.

این شرکت در دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که توانسته در دور دوم جذب سرمایه، ۲۲/۸ میلیون دلار سرمایه جذب کند و مجموع سرمایه خود را به حدود ۴۰ میلیون دلار برساند. این استارت‌آپ قرار است ماهواره دیگری با نام PARIS-1 را برای آژانس فضایی ژاپن یا به‌اختصار جاکسا (JAXA) به مدار زمین بفرستد. این نخستین ماهواره‌ای است که یک استارت‌آپ برای جاکسا ساخته است.

شرکت اکسل‌اسپیس در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده است و تاکنون سه ماهواره رصد زمین در مدار قرار داده است که عبارتند از: WNISAT-1 با جرم ۱۰ کیلوگرم که در سال ۲۰۱۳ به مدار رفت و عملیات آن تمدید شده است؛ WNITSAT-1R با جرم ۴۳ کیلوگرم که در سال ۲۰۱۷ پرتاب شد و اکنون فعال است و Hodoyoshi-1 با جرم ۶۰ کیلوگرم که با همکاری انجمن پژوهشی فناوری سامانه‌های فضایی نسل آینده (Next-generation Space Systems Technology Research Association به‌اختصار (NESTRA) که در ژاپن فعالیت می‌کند در سال ۲۰۱۴ پرتاب شد و اکنون همچنان عملیاتی است.


منبع Spacetechasia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12027
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها